SDP:n puoluehallitus: SDP tuomitsee Venäjän aloittaman sodan Ukrainassa

24.2.2022

SDP:n puoluehallitus otti kantaa Venäjän toimiin kokouksessaan tänä aamuna.

Suomen Sosialidemokraattinen puolue tuomitsee Venäjän aloittaman laajamittaisen sodan Ukrainassa. Venäjän sotatoimet ovat kansainvälisen oikeuden vastaisia. Venäjän toiminta ei kunnioita Ukrainan itsemääräämisoikeutta eikä sen kansalaisten turvallisuutta. Venäjän toimenpiteet uhkaavat kokonaisuudessaan eurooppalaista kollektiivista turvallisuusjärjestelmää.

SDP tukee Suomen kansallista yksituumaisuutta ja valtion johdon toimintaa. SDP antaa tukensa yhteisille eurooppalaisille voimakkaille ja johdonmukaisille toimille, joilla vastataan Venäjän Ukrainaa vastaan kohdistamaan aggressioon ja alkanut vaarallinen kehityskulku voidaan pysäyttää.

Edessä olevaan, koko Eurooppaan heijastuvaan Ukrainan sodan aiheuttamaan humanitääriseen kriisiin on valmistauduttava. Tehtävämme on tukea Ukrainaa ja Ukrainan kansaa. Kansainvälisen yhteisön toimin tulee taata Ukrainan siviiliväestön turvallisuus. EU:n ja muun kansainvälisen yhteisön tärkein ajankohtainen tavoite on nyt Venäjän sotatoiminen lopettaminen.