SDP:n puoluehallitus: Hallituksen toimettomuus käy kalliiksi

SDP:n puoluehallitus on pettynyt Vanhasen porvarihallituksen kehysriihen tuloksiin. Hallituksen toimenpiteet ovat kallista temppuilua, jolla ei auteta taantumasta pahiten kärsivien ihmisten hätää.

Sosialidemokraatit ovat tyytymättömiä siihen, että hallitus ei esittänyt kehysriihessä yhtään toimenpiteitä työttömyyden kasvun pysäyttämiseksi. Varsinkin nuorisotyöttömyys on noussut monilla alueilla huikeisiin lukemiin. Hallituksen politiikka, jossa työllisyysrahoja leikataan samanaikaisesti työttömyyden kasvun kanssa, on äärimmäisen vaarallista.

Puoluehallitus huomauttaa, että kehysriihessä hallituksella olisi ollut viimein tilaisuus perua SDP:n esittämällä tavalla edes osa ylisuurista veronkevennyksistä, jotka johtavat valtion kiihtyvään velkaantumiseen. Valtiovarainministeri Jyrki Katainen on myöntänyt, että hallitus siirtää velanmaksun lapsillemme.

Porvarihallituksen vastuuttomuus tulevaisuuden talouskehityksestä on kestämätöntä. Valtiovarainministeri on perustellut hallituksen linjaa sillä, että kasvattamalla valtion velkaa vältytään veronkorotuksilta. Samalla valtiovarainministeri kuitenkin sivuuttaa sen tosiseikan, että porvarihallitus on aiemmalla veroalellaan jo ehtinyt rapauttaa valtiontalouden tulopohjan.

Sosialidemokraatit esittivät viime viikolla monipuolisen toimenpidepaketin kuntien talouden pelastamiseksi. Porvarihallitukselle SDP:n esitykset kaikuivat kuitenkin jälleen kuuroille korville.

Sosialidemokraatit haluavat osoittaa kunnille 600 miljoonaa euroa lisää valtionosuuksia hyvinvointipalvelujen turvaamiseen sekä osoittaa kunnille osan mm. pääomatuloveron tuotosta. Jätevero on laajennettava koskemaan myös yksityisiä kaatopaikkoja ja verotuotto on ohjattava kunnille. SDP:n ohjelmalla lapsiperheiden, vanhusten ja sairaiden taloudellinen toimeentulo voidaan turvata vaikeinakin aikoina.

Puoluehallitus arvioi, että hallituksen niukka linja ajaa kunnat korottamaan veroja sekä leikkaamaan ja karsimaan hyvinvointipalveluja. Hallitus syyllistää nyt kuntia, joiden meno on ollut pääministeri Matti Vanhasen mukaan varsinaista laukkaa. Helpompi on nähdä rikka toisen silmässä, kuin malka omassa silmässä.