SDP:n puheenjohtaja Marin keskusteli pohjoismaiden kollegoidensa kanssa – koronavirustilanne ja ilmastotoimet esillä

SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin keskusteli tänään 26.1. ajankohtaisesta poliittisesta tilanteesta pohjoismaiden sosialidemokraattisten liikkeiden ja keskusammattijärjestöjen johtajien kanssa pohjoismaisen työväenliikkeen yhteistyökomitea SAMAK:n puheenjohtajakokouksessa. Esillä etäkokouksessa olivat muun muassa ajankohtaiseen koronatilanteeseen sekä ilmastopolitiikkaan liittyvät kysymykset.

Puheenjohtajat totesivat, että ilmastonmuutosta vastaan toimittaessa on pidettävä huolta oikeudenmukaisen siirtymän toteutumisesta. Se on sosiaalisesti kestävä tapa toteuttaa muutos kohti ekologisesti kestävää yhteiskuntaa. Ilmastotoimien seurauksena eriarvoisuus ei saa kasvaa.

Puheenjohtajat korostivat, että työ ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi avaa myös mahdollisuuksia uuden kasvun ja työn luomiseksi. Tätä työtä on tehtävä yhdessä kaikkien yhteiskunnan toimijoiden kanssa.

SAMAK:n puheenjohtajakokouksessa paikalla olivat pohjoismaiden kaikki kolme sosialidemokraattista pääministeriä, SDP:n Sanna Marin, Tanskan Mette Frederiksen ja Ruotsin Stefan Löfven, Norjan ja Islannin puoluejohtajat Jonas Gahr Støre ja Logi Einarsson sekä autonomisten alueiden Ahvenanmaan, Grönlannin ja Färsaaret puoluejohtajat. Lisäksi kokoukseen osallistuivat SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sekä muiden pohjoismaiden vastaavien keskusammattijärjestöjen johtajat. Vuonna 2021 SAMAK:n puheenjohtajana toimii Norjan Työväenpuolueen puheenjohtaja Jonas Gahr Støre.

SAMAK on pohjoismaisen Työväenliikkeen vuonna 1886 perustettu yhteistyökomitea, jossa jäseninä ovat Tanskan, Norjan, Ruotsin ja Suomen sekä Islannin ja autonomisten alueiden Färsaarten, Grönlannin ja Ahvenanmaan sosialidemokraattiset puolueet ja SAK:ta vastaavat keskusammattijärjestöt.

Kaikki kokoukseen osallistujat:

Mette Frederiksen, puheenjohtaja, Socialdemokratiet, Tanska