SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen peräänkuuluttaa työllisyystalkoita

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Jutta Urpilainen nimeää kehysriihen pää-tavoitteeksi työllistämiseen ja työntekoon kannustamisen. Urpilainen puhui lauantaina SDP:n puolueosastojen puheenjohtajapäivillä Vantaalla.

-Taloustilanne on poikkeuksellisen vaativa. Nyt tarvitaan työllisyystalkoita, joilla kannustetaan yritysten investointeja uusiin työpaikkoihin. Nyt tarvitaan panostuksia osaamiseen, infraan ja Suomen kilpailukykyä edistäviin toimiin, joista hallituksen energiaveropäätökset olivat hyvä esimerkki. Hallituksen täsmätoimet teknologiateollisuuden ja meriteollisuuden kilpailukyvyn tukemiseksi ovat myös perusteltuja.

Uusien työpaikkojen lisäksi Urpilainen haluaa uusia taloudellisia kannustimia työelämään osallistumiselle – vaikka osa-aikaisesti, jos elämäntilanne niin vaatii.

-Työhön kannustaminen koskee opiskelijoiden nopeaa valmistumista työelämään, ikääntyvien työssä jatkamista sekä lasten vanhempien työhönpaluuta. Joustava eläkeikä oli hyvä esimerkki uudistuksesta, joka ei perustu pakkokeinoihin vaan työnteon taloudellisiin kannustimiin. Nyt tarvitaan samanlaisia uudistuksia opintotukeen, perhetukiin ja päivähoitoon. Myös osa-aikaisen työn vastaanottaminen on tehtävä kannattavaksi. Työllisyystalkoisiin kuuluu myös asuntopoliittiset toimet, joilla voidaan helpottaa työn perässä muuttamista.

Urpilainen haastaa työmarkkinajärjestöt mukaan työllisyystalkoisiin

Urpilainen uskoo, että laajapohjainen hallitus pystyy ”yhteistyöhön isänmaan parhaaksi” ja hoitaa oman roolinsa työllisyystalkoissa.

-Tähän kansalliseen yhteistyöhön tarvitaan myös työmarkkinajärjestöt. Vetoankin palkansaajiin ja työnantajiin: istukaa alas yhteiseen pöytään ja sopikaa vanhat riidat ja näyttäkää tietä turvalliseen tulevaisuuteen.

Urpilainen vakuutti hallituksen yhteistyöhalua työmarkkinajärjestöjen suuntaan.

-Jos järjestöt pystyvät näyttämään tietä vahvistuvalle työllisyydelle, on hallituskin valmis kuuntelemaan järjestöjen toiveita. Nyt on isänmaallisen vastuunoton aika. Sellaiselle vastuunotolle kansakunta antaa arvostuksensa