SDP:n pitkäaikainen tavoite toteutuu: sotilasvammalain piiriin kuuluvien joukko laajenee

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt lakiehdotuksen sotilasvammalain muuttamisesta niin, että se turvaisi valtion kustantaman hoidon entistä useammalle.

– Lakiehdotus laadittiin poikkeuksellisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, sillä koimme, että tämä kunniavelka ei voi enää odottaa maksatustaan. Olen iloinen siitä, että valiokunta tarttui yhtenä rintamana tähän tärkeään asiaan. Tämä korvauksen laajentaminen on sotainvalideille olennainen etu ja se helpottaa heidän asemaansa, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru (sd).

Lakialoitteessa laajennetaan sotilasvammalain 6 §:ää niin, että hoitoon oikeuttavan vamman haitta-asteraja lasketaan 20 prosentista 10 prosenttiin. Näin laajennetaan sitä sotainvalidien joukkoa, jotka ovat oikeutettuja Valtiokonttorin kustantamaan laitoksessa annettuun huoltoon ja kuntoutukseen.

– Tämä on merkittävä uudistus, joka turvaa hoidon myös niille, joiden vamman haitta-aste on ollut matalampi, mutta joiden vaivat ovat myötä lisääntyneet, sanoo valiokunnan jäsen Anneli Kiljunen (sd).

– Tässä lakiehdotuksessa ei ole kyse rahasta, vaan inhimillisyydestä ja oikeudenmukaisuudesta. Velkamme näille ihmisille on mittaamaton. Tällä pienellä teolla voimme varmistaa, että heillä on nykyistä paremmat mahdollisuudet saada esimerkiksi kuntoutusta, joka tukee hyvää elämää ja arkea, sanoo valiokunnan jäsen Kristiina Salonen (sd).