SDP:n Piritta Rantanen: Kehysriihestä tärkeitä päätöksiä kuntien hyväksi

SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen on mielissään, kun pitkät kehysriihineuvottelut on vihdoin saatu päätökseen ja Suomea päästään rakentamaan kestävän kasvun uralle. Rantanen korostaa koronan jälkeisissä jälleenrakennustoimissa kestäviä ja oikeudenmukaisia ratkaisuja.

– Suomi on ollut koronan kourissa pitkään, mutta olemme selvinneet siitä verrattain hyvin. Korona on kuitenkin jättänyt jälkensä niin Suomeen kuin maailmalle ja siksi onkin tärkeä pystyä katsomaan kohti tulevaa ja rakentaa Suomea sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla. Suomi pitää saada kasvun uralle kestävällä ja oikeudenmukaisella tavalla.

Erityisesti Rantanen nostaa kehysriihestä esiin kuntien talouteen tehtävät panostukset. Hallitus on parantanut kuntien tilannetta ja sama jatkuu myös tulevina vuosina. Kuntien peruspalvelujen valtionosuuksien tasoa nostetaan kehyksessä 246 miljoonaa vuonna 2022 ja n. 50 miljoonaa vuonna 2023, samalla, kun hyvinvointialueiden rahoituksen tasoa nostetaan n. 130 miljoonaa euroa. Valtionosuuksiin tehdään lisäksi normaali indeksikorotus (+ 2,4%).

– Korona-aika on korostanut useiden kuntien järjestämien palveluidemme tärkeyttä. Juuri näillä palveluilla mahdollistetaan kunnan asukkaiden hyvä ja turvallinen arki. Toimivat peruspalvelut ovat hyvinvoinnin kivijalka ja juuri siksi kuntien hyvinvoinnista on tärkeä pitää huolta, Rantanen korostaa.

Niin yritysten, kuin kuntien tukeminen saa Rantaselta kiitosta ja hän korostaakin sen olleen ensiarvoisen tärkeää.

– Kuntien tukeminen mahdollistaa hyvät peruspalvelut. Esimerkiksi hoitoalalla meillä on suuri huoli työntekijöiden jaksamisesta ja näillä tukitoimilla osaltaan vastataan tähänkin huoleen. Hyvinvointivaltiomme tarvitsee määrätietoisuutta, pitkäjänteisyyttä ja ennustettavuutta. Olen ylpeä siitä, että nämä kehysriihineuvottelut ovat osoittaneet sen, että SDP:llä on halua ja kylyä tehdä työtä paremman Suomen eteen yhdessä sopimalla ja rakentamalla, Rantanen päättää.