SDP:n Piritta Rantanen: Järjestöjen ja hyvinvointialueiden yhteistyön koordinointi on tulevaisuudessa tärkeää

SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen osallistui tänään tilaisuuteen, jossa keskusteltiin järjestöjen tulevaisuuden näkymistä. Suomen järjestökenttä täydentää tärkeällä tavalla julkisia palveluita. Sote-uudistuksen myötä järjestöjenkin toimintaympäristö kokee muutoksen. Järjestöt ovat kuitenkin edelleen tärkeä osa niin tulevien hyvinvointialueiden sote-palveluita, kuin esimerkiksi kuntien liikunta- ja nuorisopalveluita. Muutoksen kynnyksellä Rantanen korostaa yhteistyön tärkeyttä järjestöjen tulevaisuuden toiminnan turvaamiseksi.

Keski-Suomen järjestökentän ja kuntien nykyisestä yhteistyöstä löytyi tilaisuudessa paljon hyvää kerrottavaa ja juuri tällaisen yhteistyön jatkumisen tulee olla tulevaisuudessa mahdollista. Selkeä toiminnan koordinointi kuntien, hyvinvointialueiden ja järjestöjen kanssa mahdollistaa tämän.

– Juuri nyt kun hyvinvointialueiden suunnittelu on täydessä vauhdissa, on tärkeää huomioida järjestöjen tekemän työn selkeä koordinointi tulevilla alueilla. Tällä turvataan hyvän yhteistyön jatkuminen ja varmistetaan, että pudokkaita ei pääse syntymään, Rantanen sanoo.

Rantanen kannustaa myös järjestötoimijoita aktiiviseen vaikuttamistyöhön hyvinvointialueiden suunnittelun aikana, sillä juuri siellä on tärkeää tietoa siitä, millä tavalla tulevaisuuden yhteistyötä rakennetaan järjestöjen näkökulmasta toimivaksi.

– Järjestötoimijoilla on tärkeä rooli, jotta uudistuksen jälkeen toimintaympäristö on paras mahdollinen ja että alueiden suunnittelussa otetaan tarkasti huomioon järjestötoiminnan rooli tulevaisuudessa.