SDP:n Piritta Rantanen: Hallitus tukee tulevaisuusinvestoinneilla opettajia ja oppilaita

Hallitus päätti täydennyksistä vuoden 2021 talousarvioesitykseen. Rahoitusta kohdennetaan muun muassa jatkuvaan oppimiseen ja ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstölle. SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen pitää näitä panostuksia juuri tähän tilanteeseen elintärkeinä.

– Nostin hetki sitten kirjallisessa kysymyksessä esiin huolta koronan negatiivisista vaikutuksista ammatillisten oppilaitosten oppilaisiin ja heidän työelämätaitoihin ja osaamiseen. Tällä rahoituksella vastataan oppilaiden tuen tarpeeseen, kertoo Rantanen.

– Vahvat ja vaikuttavat tulevaisuusinvestoinnit ovat yksi tärkeä osa niistä toimista, joita meidän täytyy tehdä, jotta nuoret pääsevät kunnolla kiinni tulevaisuuteen. Lisäämällä rahoitusta opetukseen ja opettajille, tuemme myös heidän jaksamistaan ja mahdollisuuksia tehdä työtään hyvin. Opettajat ovat tässä kriisitilanteessa tehneet valtavasti työtä nopeiden muutosten keskellä, Rantanen sanoo.

Hallituksen päättämät täydennykset sisältävät toisen vaiheen tulevaisuusinvestointeja ja rahoitusta kohdennetaan esimerkiksi 40 miljoonan euroa jatkuvan oppimisen vahvistamiseen ja 80 miljoonaa euroa ammatillisen koulutuksen opettajien, ohjaajien ja opetuksen tukihenkilöstön palkkaamiseen sekä tuntiopettajien opetustuntimäärän lisäämiseen.