SDP:n Piritta Rantanen: Hallitus jatkaa johdonmukaisesti kuntia ja kansalaisten peruspalveluja tukevalla linjalla

SDP:n kansanedustaja, hallintovaliokunnan jäsen Piritta Rantanen on tyytyväinen hallituksen neuvottelutulokseen valtion vuoden 2020 seitsemännestä lisätalousarviosta. Rantanen korostaa etenkin kunnille kohdistettavien tukitoimien merkitystä kansalaisille tärkeiden peruspalvelujen turvaamisessa.

– Hallituksen esitys vuoden 2020 valtion seitsemänneksi lisätalousarvioksi pitää sisällään merkittävän joukon tukitoimia koronakriisin kurittamille kunnille. Nämä panostukset tuovat suurta helpotusta kuntien taloudelliseen ahdinkoon, jota koronatilanne on vain syventänyt. Lisätalousarviollaan hallitus jatkaa johdonmukaisesti kuntia ja niiden tuottamia kansalaisten peruspalveluja tukevalla linjalla, Rantanen kiittelee.

Hallitus esittää lisätalousarviossaan koronaviruksen testauksesta ja jäljittämisestä aiheutuvien kustannusten kompensoimiseksi kunnille 350 miljoonan euron kertaluonteista peruspalvelujen valtionosuuslisäystä. Lisäksi valtionosuuksiin ehdotetaan 400 miljoonaa euroa ja sairaanhoitopiireille 200 miljoonaa euroa kertaluonteisina koronasta aiheutuvien muiden kustannusten ja tulojen menetysten kompensoimiseksi.

– Akuutissa kriisissä on aivan välttämätöntä, että kuntien edellytyksistä tuottaa peruspalveluita huolehditaan koko Suomessa. Lisätalousarviollaan hallitus lähettää vahvan viestin, että kunnat eivät ole tilanteessaan yksin. Tukitoimilla rakennetaan kestävää siltaa yli koronakriisin haastavien vaiheiden, Rantanen päättää.