SDP:n Piritta Rantanen: Aidosti ihmisen arkea parantava hoitotakuu

SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen on tyytyväinen, että hallituksen budjettiriihestä saatiin ulos aidosti ihmisen arkea parantava päätös; lisärahoitusta seitsemän päivän hoitotakuuseen.

– Hoitotakuu on arjen kannalta erittäin merkittävä asia. Kun vaivat saadaan hoidettua ajoissa, ne eivät pitkity ja monelta ongelmalta voidaan näin välttyä. Aivan liian paljon olemme joutuneet kuulemaan, kuinka terveyttä ei ole hoidettu liian pitkien jonojen vuoksi, tai kuinka ongelmat ovat kertaantuneet hoitoon pääsyä odottaessa. Nopea reagointi ihmisten sairauksiin on inhimillistä ja yhteiskunnallisesti tärkeää.

Hoitotakuussa hoitoon pääsyn määräaikaa tiukennetaan kiireettömässä hoidossa hoidon tarpeen arvioinnista nykyisestä kolmesta kuukaudesta seitsemään päivään.