SDP:n Pilvi Torsti: Peruskoulun tasa-arvo vaatii toimia – tarvitaan kansallinen ohjelma

Eriarvoistuminen ei ole peruskouluille uhka vaan osa jokapäiväistä todellisuutta. Helsingin yliopiston vielä julkaisemattomasta tutkimuksesta käy ilmi, että osaavimmat oppilaat etenkin yläkouluissa löytyvät painotetun opetuksen luokilta. Sekä koulujen sisäinen että koulujen välinen eriarvoistuminen on kasvanut jo pidempään.

– Tarvitsemme kansallisen ohjelman, joka suunnataan kaupunkisuunnittelun ja koulujen vahvistamiseen, sanoo kansanedustaja Pilvi Torsti, joka on ollut keskeisesti mukana SDP:n Osaamispolku 2030 –ohjelman valmistelussa.

Joka kolmas Suomen koululainen käy koulua yhdeksässä suurimmassa kaupungissa. Tilastot osoittavat, että esimerkiksi Helsingin Jakomäessä asuvista peruskoulun päättävistä nuorista 39 prosenttia suuntasi viime vuonna lukioon. Lauttasaaren kohdalla luku oli 89 prosenttia.

–  Näin ei voi jatkua. Tapaan opettajia ja käyn kouluilla säännöllisesti. Olen ollut huolissani jo pitkään koulujen ja asuinalueiden eriarvoistumisesta ja etsinyt ratkaisuja yhdessä tutkijoiden kanssa, joille suuri kiitos avusta. Seuraavalla vaalikaudella meidän on käännettävä koulutuksen suunta, jotta koulutuksen tasa-arvo vahvistuu. Elämän mahdollisuudet eivät saa määrittyä sen mukaan, missä asuu tai mille luokalle päätyy. Tasa-arvoinen koulutus, joka pitää kaikki mukana, on myös yhteiskuntamme vahvuus, linjaa Torsti.