SDP:n Piirainen: Uusi mielenterveysstrategia on tärkeä ja kaivattu

SDP:n kansanedustaja Raimo Piirainen on tyytyväinen hallituksen tänään julkaisemaan uuteen mielenterveysstrategiaan. Erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön ryhtymisestä toteuttamaan mielenterveysstrategian ehdotuksia on Piirainen hyvillään.

– Tämä tärkeä ja kaivattu liikkeellelähtö. Tämä on tärkeää yksilöille ja perheille. Mutta oleellista on myös muistaa, että Kelan havainto jo vuodelta 2017 kertoo, että alle 40-vuotiaiden sairaseläkeläisten määrä kääntyi kasvuun – ensimmäisen kerran sitten vuoden 1987, muistuttaa Piirainen.

– Nyt on viime hetki ryhtyä toimeen. Meillä ei ole varaa hukata nuorien elämää ja työuria. Matalan kynnyksen pääsy asiantuntija-apuun, mitä varhemmin sen parempi, on hyvä toimenpide, jatkaa Piirainen.

– Itsemurhien määrä on ollut laskussa ja nyt pysähtynyt. Siksi itsemurhien ehkäisyohjelman päivitys sitten vuoden 1991 tapahtuu nyt viime hetkellä. Nuorten syrjäytyminen ja kouluttamattomuus on kirjattu suurimmaksi sisäisen turvallisuuden uhkaksi selonteoissa, muistuttaa Piirainen.