SDP:n Piirainen: Matkakulujen alennus helpottaa syrjäseutujen työssäkäyntiä

18.2.2022

SDP:n kansanedustajan Raimo Piiraisen mukaan hallituksen toimet työmatkakulujen alentamiseksi ja ammattiautoilijoiden polttoainekulujen vähentämiseksi tuovat helpotusta varsinkin syrjäseutujen työntekijöille ja yrittäjille.

Hallitus on päättänyt korottaa asunnon ja työpaikan välisen matkakuluvähennyksen enimmäismäärää määräaikaisesti tämän vuoden verotuksessa 7 000 eurosta 8 400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä omalla autolla kuljettaessa korotetaan määräaikaisesti vuodelle 2022 säätämällä sen määräksi 0,30 e/km (aiemmin 0,25e/km).

– Matkakulujen nopea nousu aiheutuu pääosin raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan kohoamisesta, johon Suomella ei ole keinoja vaikuttaa, mutta hallituksen matkakuluvähennyksen nosto helpottaa noin 570 000 verovelvollisen verotusta, Piirainen toteaa.

Lisäksi hallitus selvittää liityntäpysäköinnin kustannusten vähennyskelpoisuutta kodin ja työpaikan välisten matkojen osalta.

Piiraisen mukaan myös ammattidieselverojärjestelmän valmistelu on syytä aloittaa hallituksen päätöksen mukaisesti. Siinä arvioidaan, toteutetaanko ammattidiesel nykyjärjestelmän pohjalta vai siten, että dieselin suora verotuki poistettaisiin ja ammattiliikenteessä käytettävästä dieselöljystä maksettaisiin takautuvasti palautusta.

Pienituloisia myös helpottaa suositus, jonka mukaan energian ja sähkön hinnannoususta aiheutuneet kohonneet asumisen kulut otettaisiin huomioon toimeentulotukea myönnettäessä.

– Tavoitteena on lieventää taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä pienituloisemmille aiheutuvia vaikeuksia, mikä on enemmän kuin kohtuullista, Piirainen sanoo.