SDP:n Piirainen: Lentoreitit maakuntakentille avattava

SDP:n kajaanilainen kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen sekä valtiovarainvaliokunnan ja sen liikennejaoston jäsen Raimo Piirainen vaatii Finnairia palauttamaan maakuntareitit heti, kun koronan rajoituksia ja liikkumissuosituksia puretaan.

– Nyt käytetään tilannetta härskisti hyväksi koronan varjolla. Kajaanin, Joensuun, Jyväskylän, Kemin ja Kokkolan ulkoistaminen reittisuunnitelmista on outo veto. Koronan taloudellisista vaikutuksista nousemiseen tarvitaan kyllä koko Suomen elinkeinoelämää mukaan, ei lopputulos voi olla, että maakuntien vetureiden toimintaedellytyksiä heikennetään, lataa Piirainen.

– Lisäksi tiedossa on yhtiön reittisuunnitelma koko loppuvuodelle, ei siellä ole edes kaavailuissa maakuntakenttien avaamista. Miksi siis tiedotetaan ja vahvistetaan suunnitelmat vain kesälle? Tämä ei nyt ole avointa, reilua eikä läpinäkyvää viestintää kansalaisia ja yhtiön omistajia kohtaan. Niitä, jotka ovat yhtiötä vaikeuksista pelastamassa, sanoo Piirainen.