SDP:n Piirainen kiteyttää IV lisätalousarvion: vähemmän velkaa, enemmän kasvua ja lisää arjen turvallisuutta

SDP:n kainuulaiskansanedustaja Raimo Piiraisen mielestä tänään on kuultu hyviä talousuutisia – nimellisarvoinen nettolainanotto vähenee 2,7 miljardia euroa. Hallitus on esittänyt neljännen lisätalousarvion eduskunnalle, historiallisen pandemian aiheuttaman taudin riivaamana toisena vuotena. Bruttokansantuotteen kasvuksi kuluvalle vuodelle arvioidaan nyt 3,3 prosenttia.

– Kaikesta koronan luomasta alakulosta ja tulevaisuuden uskon taantumisesta huolimatta tarjoilee kuluvan vuoden neljäs lisätalousarvio hyviä uutisia suomalaisille. Valtion velkaa pystytään pienentämään 2,2 miljardia euroa ennakoidusta ja velkamme suhteessa bruttokansantuotteesta jäänee 55 prosenttiin. Näyttää siis siltä, että hallituksen oikea-aikaiset toimet ovat onnistuneet torjumaan pahimmat iskut Suomen talouteen, vaikka koronan yksilöille aiheutuneet kärsimykset ja menetykset ovat monille mittaamattomia, sanoo valtiovarainvaliokunnan jäsen Piirainen.

– Lisäksi loistavia ovat satsaukset arjen turvallisuuteen, lisäpanostukset sisäiseen turvallisuuteen poliisille sekä Rajavartiolaitokselle. Poliisin rahoituksen kuoppakorotus rakenteellisen jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi, ilman toimintakyvyn laskua on vähintä, mitä hallitus voi tehdä kriisiaikana, jolloin kansalaisilla on suurin tarve luottaa yhteiskunnan perustoimintojen, turvallisuustoimien luotettavuuteen ja saavutettavuuteen – ilman yhdenkään poliisihenkilön pelkoa säästölomautuksien aiheuttamasta elämän epävarmuudesta. On myös tärkeää, että korruptiorikollisuuden ja niiden tutkintojen tehostamishanke saa lisärahoituksen nyt, listaa Piirainen.