SDP:n Pia Viitanen: Ovatko veroparatiisit kokoomuksen erityissuojelussa?

Hallitus ilmoitti eilen, että niin kutsuttu arvonnousuvero otetaan käyttöön vuonna 2023. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ilmoitti tänään, että kokoomus poistaisi sen, jos puolue pääsee hallitukseen seuraavien eduskuntavaalien jälkeen.

–  Arvonnousuveron vastustus kertoo kaiken kokoomuksen todellisista arvoista. Vaikka puolue on tähän asti kritisoinut monia hallituksen päätöksiä, tämä taitaa olla ensimmäinen, jonka puheenjohtaja Orpo lupaa poistaa. Rikkaiden myyntivoittoverojen maksattaminen tavallisilla suomalaisilla korkeimpina veroina on juuri se, jonka kokoomus lupaa perua, SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Pia Viitanen ihmettelee.

-Näyttää valitettavasti siltä, että veroparatiisit ovat kokoomuksen ja sen puheenjohtajan Orpon erityissuojeluksessa.

Arvonnousuvero tai vastaava veromalli on käytössä useimmissa länsimaissa, kuten Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Sillä varmistetaan, että Suomessa asuessa kertyneitä omaisuuden myyntivoittoja voidaan verottaa täällä myös silloin, kun omaisuus luovutetaan ulkomailla asuessa. Vero kohdistuu siis Suomessa kertyneeseen arvonnousuun. Arvonnousuvero kohdistuisi vain suuriin omaisuuksiin ja myyntivoittoihin.

– Arvonnousuvero estää siis verovälttelyä, jossa rikkaat yksityishenkilöt siirtävät kirjat verokeitaaseen ennen omaisuuden myyntiä. Sillä myös varmistetaan, että Suomi verottaa myyntivoittoja siltä osin kuin kansainvälisten verosopimusten mukaan kuuluukin. Kertoo kokoomuksen vastuuttomuudesta, että se haluaa suosia juuri rikkaita verokarkureita veropohjan turvaamisen sijaan, Viitanen sanoo.

Arvonnousuvero ei siis tarkoita, että veroa pitäisi maksaa maasta muutettaessa, vaan kyse on siitä, miten myyntivoiton verotusoikeus jakautuu Suomen ja uuden asuinvaltion kanssa. Kaksinkertaista verotusta ei synny, sillä sen poistamisesta on määrätty Suomen sopimissa kansainvälisissä verosopimuksissa ja lainsäädännössä.

– On oikein, että hallitus tilkitsee budjettiriihen päätöksillään verotuksen porsaanreikiä ja näin estää verovälttelyä. Suomessa kertyneitä voittoja on voitava verottaa Suomessa – ei niin, että niitä vältetään siirtämällä omaisuuksia veroparatiiseihin. Veron kautta saadaan tuloja, joilla voidaan pitää huolta esimerkiksi ikäihmisten ja lasten palveluista, Viitanen sanoo.

– Ei olisi oikein, että veroja kerättäisiin esimerkiksi nostamalla pieni- ja keskituloisten palkan- tai eläkkeensaajan veroja samaan aikaan, kun varakkaat voivat välttää veroja siirtämällä tulonsa veroparatiiseihin.

-Oikeudenmukaisuus voitti. Nyt saadaan lisää soutajia yhteiseen veneeseen, Viitanen toteaa.