SDP:n Pia Viitanen: Lähiöiden kehittämistyö saa vauhtia

2.3.2022

Eduskunta käsittelee tänään valtioneuvoston selontekoa asuntopoliittiseksi kehittämisohjelmaksi vuosille 2021–2028. Siinä asetetaan valtion asuntopolitiikalle tavoitteita seuraaville kahdeksalle vuodelle. Kansanedustaja, valtiovarain- ja tarkastusvaliokunnan jäsen sekä entinen asuntoministeri Pia Viitanen iloitsee, että lähiöiden kehittäminen sekä selvitys kotitalousvähennyksen laajentamisesta energiaremontteihin on huomioitu selonteossa.

– Suomessa 1,5 miljoonan ihmisen koti sijaitsee lähiössä. Se on merkittävä joukko. On tärkeää turvata näiden ihmisten kotikatujen ja pihojen viihtyvyys, turvallisuus ja hyvä palvelutarjonta. Siksi lähiöitä kehitetään kokonaisvaltaisesti ja nyt selonteossa vakiinnutetaan kestävä, pitkäjänteinen ja poikkihallinnollinen lähiöiden kehittämistyö osaksi kuntien toimintaa määräaikaisten ohjelmien sijaan, Viitanen sanoo.

– Viime kaudella teimme tarkastusvaliokunnassa mietinnön asumisesta, jonka pohjalta eduskunta linjasi yksimielisesti asuntopoliittiset painopisteet tuleville vuosille. Siinä kiinnitettiin vahvasti huomiota lähiöiden kehittämiseen ja niiden eriytymisen ehkäisyyn. Määriteltiin myös toimet, joilla varmistetaan jokaisen oikeus kohtuuhintaiseen kotiin, joka vastaa ihmisen tarpeita kulloisessakin elämäntilanteessa. Asumisesta saatiin vahva kirjaus Rinteen-Marinin hallitusohjelmaan, ja nyt nämä toimet ovat käynnissä, ja saavat jatkoa myös tämän asuntopoliittisen selonteon myötä, Viitanen iloitsee.

– Suomessa monet lähiöt ovat tulleet peruskorjausikään, ja lähiökotien korjauksia on tärkeää edistää.

Viitanen korostaakin, että kevään aikana on myös tehtävä tarvittavat päätökset peruskorjausten tukemiseen kerros- ja rivitaloissa myös kotitalousvähennyksen kautta:

– Kotitalousvähennyksen laajentamisesta on tekeillä tärkeä selvitys, jossa asunto-osakeyhtiötkin voisivat saada sitä. Pidän tärkeänä, että jatkossa myös kerros- ja rivitalojen korjauksiin olisi mahdollista saada kotitalousvähennys. Kyseessä on merkittävä parannus ja on tärkeä edetä ripeästi tässä asiassa, Viitanen linjaa.

Perusparannusten yhteydessä on tärkeää parantaa myös energiatehokkuutta ja vastata ilmastohaasteeseen.

– On hyvä, että energiatehokkuusinvestointeja ja korjausrakentamista on tuettu ja tuetaan myös tulevaisuudessa, toteaa Viitanen. Energia-avustuksen määräraha taloyhtiöille vuodelle 2022 on 40 miljoonaa euroa. Avustukset asuinrakennusten ja asuntojen korjaustoimintaan on yhteensä 36,50 milj. euroa vuonna 2022. Näin edistetään asuntojen esteettömyyttä, terveitä tiloja ja turvallisuutta.