SDP:n Pia Viitanen: Kulttuurin tukipaketti tulee suureen tarpeeseen

– Kulttuuriala on koronapandemian suurimpia kärsijöitä ja alan menetykset ovat mittavia, kun kulttuuri- ja tapahtuma-alan ammattilaisten työskentely on ollut lähes mahdotonta. Ala ja sen toimijat ovat joutuneet koville. Nyt päätetty tuki on tarpeen, välttämätön ja ansaittu, sanoo kansanedustaja, ex-kulttuuriministeri Pia Viitanen (sd.).

Hallitus on neuvotteluissaan sopinut kulttuurin ja liikunnan tuesta sekä tapahtumatakuusta. Tukipaketin suuruus on yhteensä 230,86 miljoonaa euroa. Lisätalousarvio annetaan eduskunnalle 29. huhtikuuta.

– Eduskunta edellytti edellisen lisätalousarvion yhteydessä, että jatkotoimia valmistellaan ripeästi. On tärkeää, että hallitus otti asiasta nopeasti kopin ja tänään on sovittu tukipaketista. Nyt neuvoteltu paketti on merkittävä ja sen rakentamisessa on otettu huomioon alan toiveet ja monipuolisuus, Viitanen sanoo.

Viitanen pitää hyvin tärkeänä sitä, että tukien kokonaisuus muodostuu sellaiseksi, että se kohdentuu alan eri toimijoille, eikä väliinputoajia pääsisi syntymään.

– On hyvä, että paketin rakentamisessa kiinnitetty huomiota alan moninaisuuteen ja monenlaisiin työnteon muotoihin, kuten esimerkiksi keikkatyöllisyyteen, itsensätyöllistäviin, yksinrittäjyyteen sekä freelencerina ja työnimellä toimimiseen, Viitanen sanoo.

Tukia jaetaan eri tahojen toimesta ja Viitasen mukaan on tärkeää, että eri toimia voidaan katsoa kokonaisuuden kannalta. Osana kulttuurilinjauksia hallitus asettaa kulttuuripolitiikkaa käsittelevän hallitusryhmien ohjausryhmän seuraamaan tukien valmistelua ja jakoa, sekä arvioimaan muita kulttuurialan ja luovien alojen kysymyksiä ja etsimään ratkaisuja yhteistyössä alan toimijoiden kanssa osana korona-ajan jälleenrakennusta. Ohjausryhmä toimii vuoden 2022 loppuun asti.

Viitanen pitää ohjausryhmää toimivana työkaluna, jonka avulla päättäjät pystyvät seuraamaan ja reagoimaan alan tilanteisiin.

– Meistä moni odottaa jo kesän tulevia kulttuuritapahtumia. Tukipaketti tuo turvaa epävarmuuden keskellä toimiville kulttuurialan toimijoille, Viitanen linjaa.