SDP:n Pia Viitanen: Kokoomus kyykyttäisi köyhimpiä

– Valtaan päästessään kokoomus kävisi jälleen kerran kaikkein heikompiosaisten kukkarolla, SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Pia Viitanen toteaa.

Viitanen viittaa kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkäsen haastatteluun Suomen Kuvalehdessä. Sen mukaan Mykkänen hoitaisi työllisyyttä laskemalla verotusta ja leikkaamalla työttömyysturvaa.

Kokoomus on esittänyt 800 miljoonan euron kevennystä palkkatuloverotukseen. Mykkäsen mukaan puolue rahoittaisi kevennyksen leikkaamalla ”tehtyjä työttömien tasokorotuksia”, joka ei merkitsisi ”mitään kivikauden tukitasoja”.

Viitanen huomauttaa, että 20 euron korotus kuukaudessa perusturvaan eli pienimpiin korvauksiin on ainoa tasokorotus, joka työttömyysetuuksiin on tällä hallituskaudella tehty.

– Kokoomus siis leikkaisi tuloveroa 800 miljoonalla eurolla, mutta perusturvan korotuksen kustannusvaikutus valtiolle on vajaat 40 miljoonaa euroa. Mistä kokoomus niistäisi ne loput 760 miljoonaa, Viitanen kysyy.

Maltilliset verohelpotukset ovat perusteltuja pieni- ja keskituloisille, mutta kokoomus suuntaisi veroalen suurituloisille ja leikkaukset pienituloisille. SDP:n kansanedustajat ovat toistuvasti tivanneet eduskunnassa kokoomukselta, mihin se leikkaukset kohdistaisi.

– Odotan edelleenkin kokoomuksen leikkauslistaa, joka taitaisi kyllä viedä sinne kivikaudelle. Mykkänen sentään myöntää, että edellisen porvarihallituksen leikkaukset koulutukseen olivat väärää politiikkaa, Viitanen toteaa.