SDP:n Pia Viitanen: Hallituksen reiluilla veropäätöksillä saadaan verovälttelyä kuriin

Hallitus tiedotti tänään budjettiriihen yhteydessä lukuisista uusista veropäätöksistä. Muun muassa veropohjaa laajentavilla ja tiivistävillä toimilla kerätään vuositasolla vähintään kymmenien miljoonien lisäverotuotot.

– Hallitus päätti useista tärkeistä toimista, joilla turvataan Suomen veropohjaa. Esimerkiksi arvonnousuverolla varmistetaan, että Suomi voi verottaa täällä kertyneitä omaisuuden tuottoja myös silloin, kun se myydään Suomesta muuton jälkeen. Verovälttelyä saadaan siis kuriin, SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Pia Viitanen toteaa.

On tärkeää, että hallitus hyödyntää julkisen talouden vahvistamiseen myös verotusta. Näin voidaan rahoittaa elvyttäviä toimia sekä välttää kasvua haittaavia ja huono-osaisimpiin kohdistuvia leikkauksia, sanoo eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtaja Pia Viitanen.

– Verotusta tarvitaan yhteiskunnan palvelujen ja tukien rahoittamiseen, mutta on tärkeää, että veroja kerätään reilusti muun muassa puuttumalla verovälttelyyn. Näin vältettiin veronkorotukset esimerkiksi palkansaajille, pienyrittäjille ja eläkeläisille.

Verohallinnon selvityksistä on käynyt ilmi, että varakkaat yksityishenkilöt ovat voineet välttää verot sijoitustuotoistaan kokonaan esimerkiksi vakuutuskuorien avulla. Se onnistuu siirtämällä kirjat matalan verotuksen maahan ennen omaisuuden myyntiä.

– Selvityksistä käy ilmi, että arvonnousuverolla voidaan lisätä verotuloja vuosittain kymmenillä miljoonilla euroilla ja sen kaltainen veromalli on käytössä useimmissa länsimaissa. Hienoa, että saamme arvonnousuveron myös Suomeen, Viitanen sanoo.

Hallitus puuttuu myös monikansallisten yritysten aggressiiviseen verosuunnitteluun muun muassa uudistamalla korkovähennysrajoitusta ja konsernien sisäisiä liiketoimia koskevaa siirtohinnoittelusäännöstä vuoden 2022 alusta.

– Olemme saaneet vuosittain lukea, kuinka esimerkiksi sähkönsiirtoyhtiöt ovat voineet siirtää Suomesta voittojaan verokeitaisiin erilaisilla järjestelyillä. Vihdoin näitä järjestelyjä saadaan kuriin ja Suomen verotuotot voivat kasvaa jopa sadalla miljoonalla eurolla joka vuosi, Viitanen arvioi.

Veropohjan vahvistamisen ohella hallitus edistää myös veropäätöksillään ekologisesti kestäviä investointeja ja työllisyyttä. Esimerkiksi investointeja kestäviin energiaratkaisuihin tuetaan alentamalla niiden sähköveroa ja korottamalla energiaremonttien kotitalousvähennystä.  Kaivosvero otetaan käyttöön vuonna 2023.

– On hienoa, että kotitalousvähennyksen laajentamista myös asunto-osakeyhtiöiden remontteihin selvitetään nopealla aikataululla. Näin kotitalousvähennys kohtelisi tasapuolisemmin eri asumismuotoja, Viitanen sanoo.

– Pidän tärkeänä sitä, että Suomeen saadaan vihdoin kaivosvero. Meidän on pidettävä huolemme siitä, että täällä toimivien kansainvälisten yritysten toiminta hyödyttää koko yhteiskuntaa. Kaivoksista aiheutuu riskejä ja kustannuksia myös paikallisesti, joten on hyvä, että merkittävä osa kaivosveron verotuotosta ohjataan kunnille.