SDP:n Paula Werning: Ylimääräinen lapsilisä joulukuulle ja ulosoton suojaosuuden korotus ensi vuodeksi

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää äärettömän tärkeänä, että lapsiperheitä tuetaan tässä haastavassa tilanteessa. Lisäksi ulosottovelallisille on tulossa väliaikaisesti ensi vuodeksi merkittävä korotus suojaosuuteen.

Hallitus päätti vuoden 2023 talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä kohdennetuista toimenpiteistä ostovoiman tukemiseksi ja määräaikaisista korotuksista useisiin lapsiperheiden käyttämiin sosiaaliturvan etuuksiin.

Ensi vuoden alusta ulosoton suojaosuuteen tehdään indeksitarkistus kuten kansaneläkkeisiinkin tehtiin. Tämän jälkeen suojaosuuden määrä vastaa takuueläkkeen määrää v. 2023.

-Korotus suojaosuuteen on ensi vuonna 23,20 eurosta päivästä 29,32 euroon päivässä. Tämä tarkoittaa, että 696 euron sijaan suojaosuus tulee olemaan 886,60 euroa kuukaudessa eli lähes 200 euroa enemmän, Werning tarkentaa.

Werning huomauttaa, että yli 110 000 lasta asuu pienituloisissa perheissä. Tilastojen mukaan toimeentuloon liittyviä ongelmia kohtaavat lapsiperheet, joille on ominaista yksinhuoltajuus, matala koulutustaso, työttömyys ja opiskelu. Myös monilapsisten ja ulkomaalaistaustaisten perheiden lapset joutuvat muita yleisemmin kohtaamaan pienituloisuutta, ja sitä kautta taloudellisia ongelmia.

Tavoitteena on tukea erityisesti lapsiperheitä määräaikaisella etuuksien korotuksella poikkeuksellisessa taloustilanteessa, jossa mm. ruoan, energian ja liikkumisen kustannukset kotitalouksille ovat nousseet.

– Pidän tärkeänä, että tuet kohdistetaan ensisijaisesti pienituloisiin, köyhyysriskissä oleviin lapsiperheisiin. Nämä perheet ovat jo muutenkin tiukoilla taloudellisesti ja energiskriisin vuoksi vieläkin enemmän, Werning huomauttaa.

Työttömyysturvan lapsikorotukseen tehdään 20 prosentin korotus, toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaan 10 prosentin korotus, opintorahan huoltajakorotukseen 10 euron korotus ja lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen 5 euron korotus kuukaudessa. Korotusten on tarkoitus olla voimassa 1.1.2023 koko vuoden 2023 ajan.

-Lisäksi hallitus päätti myös, että loppuvuonna 2022 maksetaan ylimääräinen kuukausi lapsilisää siten, että se ei vaikuta toimeentulotuen tasoon. Joulukuun 2022 lapsilisä maksetaan lapsilisän saajille kaksinkertaisena ja myös yksinhuoltajakorotus maksetaan korotettuna. Toimeentulotukea myönnettäessä ei otettaisi huomioon joulukuussa 2022 maksettavaa kaksinkertaista lapsilisää siltä osin, kuin sen määrä ylittää tavanomaisen lapsilisän määrän, Werning tarkentaa.

Laki astuu voimaan 1.12.2022 ja on voimassa 31.12.2022 saakka. Joulukuun 2022 lapsilisä maksetaan kuitenkin korotettuna myös silloin, jos lapsilisä myönnetään ja maksetaan takautuen joulukuulta 2022 lain voimassaolon päättymisen jälkeen