SDP:n Paula Werning: Vihdoinkin valoa tunnelin päässä, rajoitustoimia puretaan askel askeleelta

3.5.2021

Kansanedustaja Paula Werning (sd) on tyytyväinen, että yhteiskuntaamme puristavia rajoitustoimia aletaan purkamaan sitä mukaan, kun korona-epidemia hellittää.

Tiukennettuihin rajoituksiin jouduttiin turvautumaan, kun tautitilanne lähti jälleen jokunen viikko sitten kiihtymään maassamme.

– Olen iloinen, että rajoituksia on pystytty purkamaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että korona olisi selätetty, päinvastoin. Uusien tautitapauksien ryppäät muualla maailmassa kertovat siitä, miten virus käyttäytyy. Mikäli rajoituksia aletaan purkamaan liian aikaisin tai liian huolettomasti voimme ajautua tilanteeseen, missä rajoituksia jouduttaisiin jälleen kiristämään. Toivonkin, että kansalaiset jaksavat purkutoimista huolimatta toimia vastuullisesti, sillä uusia kiristystoimia kesän kynnykselle kukaan tuskin haluaa, Werning painottaa.

Hallitus päätti viime viikolla, että yhteiskunnan avaaminen voi alkaa askel askeleelta. Voimassa olevia suosituksia ja rajoituksia tulee silti edelleenkin noudattaa.

– On hyvä, että purkutoimenpiteet keskitetään nyt ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin. Koulut ja ammatilliset oppilaitokset voidaan taas pitää avoimina. Lasten ja nuorten palvelut, harrastus- ja leiritoiminnat toteutuvat, jotta kesä olisi kaikille mahdollisimman mukava ja normaali. Rokotusten myötä myös ikäihmisten elämä helpottuu vihdoin. Pidän tärkeänä, että niin lapset kuin iäkkäämmät pääsevät ulkoilemaan ja tapaamaan ystäviään ja perhettään. Runsas vuosi on pitkä aika olla erityksissä ja erossa läheisistä, Werning toteaa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työministeriö ovat myöntäneet lisäksi toisessa lisätalousarviossa määrärahoja koronasta aiheutuvien vaikeuksien keskelle joutuneiden taide- ja kulttuurialojen toimialoille yhteensä yli 230 milj. euroa, joka sisältää myös liikunnan tukipaketin.

– Kulttuuri- ja tapahtuma-alan tukipaketti tuli todella tarpeeseen. Ala on joutunut kovaan puristukseen kriisin keskellä. Toivottavasti viimeistään elokuussa pystytään järjestämään jo isompiakin tapahtumia. Olen varma, että ihmiset osallistuvat tapahtumiin mielellään, kun siihen avautuu mahdollisuus, Werning sanoo.

Werningin mukaan Marinin hallitus on osannut ajoittaa rajoitustoimet ja niiden purun oikea-aikaisesti, mikä on näkynyt koronatartunnoissa selkeästi. Juuri näiden oikea-aikaisten toimenpiteiden ansiosta yhteiskuntaamme pystytään terveysturvallisesti avaamaan.