SDP:n Paula Werning: Työmatkakuluvähennyksiin tilapäinen korotus kompensoimaan polttoainekustannuksia

20.5.2022

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää hallituksen päätöstä tarpeellisena toimena auttamaan autoilijoita kohonneiden polttoainekustannusten keskellä. Hallituksen matkakuluvähennyksen nosto tulee helpottamaan noin 570 000 henkilön verotusta.

Työmatkavähennyksen enimmäismäärää korotetaan jo tämän vuoden verotuksessa 8 400 euroon. Lisäksi korotetaan kilometrikohtaista matkakuluvähennystä 20 prosentilla niiden osalta, jotka kulkevat työmatkoja omalla autolla. Polttoaineen hinnan nousu lisää kustannuksia erityisesti heillä, jotka tarvitsevat autoa asunnon ja työpaikan välisille matkoille.

– Nämä hallituksen toimenpiteet tuovat helpotusta yhä kohonneisiin polttoainekuluihin, joiden parissa autoilijat ovat nyt painineet. Varsinkin syrjäseuduilla asuville, niin työntekijöille kuin yrittäjillekin tästä korotuksesta on suuri apu, Werning sanoo.

Kohonneet hinnat johtuvat energian hinnan tuntuvasta noususta viimeisen vuoden aikana Suomessa ja myös Euroopassa.

– Etenkin raakaöljyn kallistuminen, biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen kiristyminen ja biopolttoaineiden hintojen nousu ovat vaikuttaneet suorasti liikennepolttoaineiden hintoihin. Käytännössä siis polttoaineiden ja päästöoikeuden hinnat moninkertaistuivat vuoden aikana ja vaikuttavat sähkön hintaan, Werning toteaa.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning huomauttaa myös, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan nosti ja kiihdytti entisestään jo valmiiksi koholla olevien energiahyödykkeiden hintoja ja siten myös kuluttajahintoja.

– Hintojen on ennustettu pysyvän korkeina vielä vuoden verran, jonka jälkeen hintojen ennustetaan laskevan.