SDP:n Paula Werning: Terveyden- ja sosiaalihuollon pyörien on pyörittävä kitkatta tulevaisuudessakin

Kunta-alan neuvottelut jatkuvat edelleen, kun vappuaattona työväen ja työnjuhlan kynnyksenä Tehy ja Super hylkäsivät valtakunnansovittelijan antaman ratkaisuesityksin.

– Olen seurannut neuvottelukierrosta suurella mielenkiinnolla, eikä tämä tulos tullut minulle yllätyksenä. Yli 10 vuotta itsekin Tehyläisenä luottamusmiehenä toimineena ymmärrän ratkaisun erittäin hyvin, toteaa kansanedustaja Paula Werning (sd).

Ammatillisen edunvalvontajärjestön tehtävänä on ajaa jäsentensä edunvalvontaa, neuvotella kilpailukykyisestä palkkauksesta ja oikeudenmukaisista työehdoista. Kaikki järjestöt ajavat jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja oikeudellisia etuja. Niin tekevät myös hoitajajärjestöt.

– Meillä Suomessa tulevaisuuden uhkana häämöttää hoitajapula ja niin palkkauksella, työehdoilla kuin myös työoloilla on suuri merkitys alan houkuttelevuuteen, Werning sanoo.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyyden haasteet on huomioitu myös hallitusohjelmassa.

– Hallitusohjelmassa on kirjaus: ”Lisätään hoiva-alan houkuttelevuutta sekä henkilökunnan saatavuutta ja osaamista.” Juuri työn vaativuutta vastaavalla palkkauksella ja hyvillä työoloilla voidaan hallitusohjelman kirjaukseen vastata, Werning toteaa.

Palkkauksen epäkohtia korjataan taas parhaiten rahalla eli pitkäjänteisellä palkkatasa-arvo ohjelmalla. Tämä tukee myös hallitusohjelman kirjausta: ”Palkkatasa-arvoa edistetään jatkamalla samapalkkaisuusohjelmaa, jonka on oltava aiempaa kunnianhimoisempi ja vaikuttavampi.”

– Tämän kriisin aikana monelta suunalta kuuluu sama viesti, jossa toivotaan sosiaali- ja terveydenhuollonväen työolojen korjaamista ja palkkauksen parantamista. Valitettavasti sopimuksen hylkäämisen seurauksena alkoi syyllistäminen ja jopa ahneeksi haukkuminen, Werning huomauttaa.

Werning painottaa, että neuvotteluiden päämääränä on kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu, lopputulos minkä jokainen voi hyväksyä.

– Pidän erittäin tärkeänä, että näitä keskeneräisiä neuvotteluja jatketaan nopeasti, jotta saataisiin sellainen neuvottelutulos, joka turvaa henkilöstön riittävyyden myös tulevaisuudessa.