SDP:n Paula Werning: Seksuaalirikoksien lakiuudistus on historiallinen parannus

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää lakiuudistusta todella tervetulleena parannuksena. Edellisestä seksuaalirikosten kokonaisuudistuksesta on kulunut peräti kaksi vuosikymmentä.

Hallitus käsitteli hallitusohjelman mukaista lakiuudistusta tänään eduskunnassa. Keskeinen muutos on raiskausrikosta koskevan säännöksen muuttaminen suostumusperustaiseksi. Jatkossa kyllä on kyllä ja ei on ei.

– Raiskauksen keskeiseksi tunnusmerkiksi tulee olemaan se, että sukupuoliyhteydessä oleminen henkilön kanssa, joka ei siihen osallistu vapaaehtoisesti. Vapaaehtoisuuden puuttuminen on siis painavin asia. Tämä parantaa olennaisesti myös lapsen, vammaisen ja vanhuksen asemaa uhrina, Werning sanoo.

Nykyisen pakottamisen seksuaaliseen tekoon korvaa jatkossa seksuaalinen kajoaminen.

– Esimerkiksi seksuaalista itsemääräämisoikeutta olennaisesti loukkaavat seksuaaliset teot, muutkin kuin sukupuoliyhteys. Eli niihin tekoihin, mihin toinen osapuoli ei osallistu vapaaehtoisesti kuten seksuaalisen kuvan luvaton levittäminen sekä seksuaalisesti lasta esittävien kuvien hallussapito, Werning toteaa.

Näihin toimiin kuuluvat myös voimakas seksuaalinen kosketteleminen tai toisen alistaminen katsomaan seksuaalista tekoaan.

– Pidän tärkeänä, että nämä toimet koskevat jatkossa myös alle 16-vuotiaita lapsia. Lisäksi laki sisältää jatkossa myös nuoren lapsen ehdotonta ikärajaa. Alle 12-vuotiaisiin lapsiin kohdistuvat törkeät teot tuomitaan aina ankarasti lapsenraiskauksena. Minimirangaistusta tullaan nostamaan kahteen vuoteen. Ehdolliset tuomiot jäävät jatkossa kyseisistä rikoksista pois ja vankeus on käytännössä aina ehdotonta, Werning painottaa.

Werning huomauttaa, että lakiin on kirjattu myös seksuaalinen kajoaminen lapseen tämän vapaaehtoisuutta arvioimatta.

Nämä tärkeät muutokset merkitsevät seksuaalirikoksina rangaistavien tekojen alan laajenemista. Muutokset merkitsevät myös ankaroitumista. Lakiuudistus on erittäin tervetullut.