SDP:n Paula Werning: Positiivisen luottotietorekisterin perustaminen helpottaa ylivelkaantuneiden asemaa

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää tärkeänä, että positiivinen luottotietorekisteri otetaan käyttöön. Rekisteri tulee helpottamaan jatkossa ylivelkaantuneiden henkilöiden tilannetta huomattavasti.

Hallitus on jälleen määrätietoisesti toteuttanut yhden hallitusohjelman mukaisen linjauksen. Positiivisen luottotietorekisterin tarkoitus on torjua ylivelkaantumista ja tuoda apua ihmisten talouden hallintaan.

– Rekisterin tarkoituksena on ennen kaikkea luotonanto. Sen avulla luotonantaja pystyy jatkossa arvioimaan paremmin henkilön maksukykyä maksaa luotot ajallaan. Tämä taas hillitsee ylivelkaantumista, joka viime vuosien aikana on kasvanut huomattavasti, Werning toteaa.

Rekisteriin on tarkoitus tallentaa tietoja, jotka vaikuttavat luottokelpoisuuden arviointiin.

– Näitä tietoja ovat esimerkiksi kuluttajaluotot, asuntoluotot sekä elinkeinotoimintaa varten myönnettävät henkilöluotot. Nämä ovat ns. positiivisia luottotietoja eli luottojen perustiedot, korot jne. Myös negatiiviset luottotiedot tallentuisivat kuten maksuhäiriömerkinnät silloin, kun maksuviiveet ovat vähintäänkin 60 päivää. Ja myös tiedot yksityishenkilön velkajärjestelyistä tai yrityssaneerauksesta, Werning sanoo.

Werning huomauttaa, että kuluttajaluottoja myöntävät yritykset, jotka toimivat Suomessa, ovat velvollisia rekisteröitymään.

– Vain rekisteröityneille luotonantajayrityksille luotonanto on sallittua. Näihin lukeutuvat myös pikavippiyritykset, jotka ovat valvonnan alla.

Henkilöt pääsevät myös jatkossa sähköisen palvelun kautta katsomaan omia tietojaan ilmaiseksi.

– Tietämällä jo etukäteen velkojen kokonaisuuden helpottaa huomattavasti tilannetta. Kotitaloudet tai yksityishenkilöt voivat näin suunnitella helpommin velkojen takaisinmaksua tai harkita uusien luottojen ottamista, Werning painottaa.