SDP:n Paula Werning: Maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa koskeva muutos tuo helpotusta ulosottovelallisille

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) pitää oikeusministeriön päätöstä lyhentää maksuhäiriömerkintää kuukauteen erittäin tervetulleena muutoksena.

Maksuhäiriömerkintä poistuu jatkossa kuukauden kuluessa siitä, kun luottotietoyritykset ovat saaneet tiedon maksun suorittamisesta. Uudistus tulee voimaan joulukuun alusta.

– Tämä on erittäin tärkeä uudistus, sillä tällä hetkellä ulosottotieto säilyy luottotietorekisterissä kolme vuotta siitä huolimatta, että velka on jo maksettu. Lisäksi uusi merkintä voi pidentää merkinnän säilytysaikaa, Werning toteaa.

Säilytysajan lyhentäminen koskee sekä yleisimpiä henkilöluottotietoja että yritysluottotietoja.

– Myös se, että uusi maksuhäiriömerkintä ei jatkossa pidennä maksuhäiriömerkinnän kestoa, vaan jokaisen maksuhäiriömerkinnän säilytysaika on itsenäinen, helpottaa velallisen asemaa huomattavasti, Werning sanoo.

Luottotietolakiin on myös tehty Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen edellyttämät välttämättömät muutokset, joilla vahvistetaan kansalaisten henkilötietojen suojaa ja oikeusturvaa.

Lakivaliokunnan jäsen Werning huomauttaa myös, että jos luottotietolain mukainen luottokelpoisuusarviointi tehdään pelkästään automatisoidusti, jatkossa luottokelpoisuusluokan voi vaatia arvioitavaksi uudelleen. Tältä osin muutokset astuvat voimaan kesäkuun alussa.