SDP:n Paula Werning: Kouvolan kaupunki aktiivinen joukkoliikenteen edistämishankkeessa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt liikkumisen ohjauksen tukea 35 hankkeelle eri puolille Suomea. Kouvolalainen kansanedustaja Paula Werning (sd) pitää tärkeänä, että myös Kouvolan kaupunki oli aktiivinen ja haki tätä valtion avustusta joukkoliikenteen käytön edistämistä koskevaan hankkeeseen.

– On erittäin ilahduttavaa, että Kouvolan hakemus huomioitiin ja avustusta Kouvolalle saatiin haettu summa täysimääräisenä. Myönnetty 17 700 euroa joukkoliikenteen markkinointiin ja brändäykseen on tervetullut avustus tässä taloudellisesti haastavassa tilanteessa, Werning toteaa tiedotteessaan.

Hankehakemus piti sisällään kaksi toisiinsa liittyvää osaa; joukkoliikenteen brändäyksen ja uusien asiakkaiden hankinnan erilaisten osittain maksuttomien kokeilujen avulla.

-Tarkoitus on luoda ja ottaa käyttöön tunnistettava ja yhtenäinen joukkoliikenteen brändi, joka kattaa joukkoliikenteelle yksilöidyn nimen ja yhtenäisen visualisen ilmeen, Werning sanoo.

On tärkeää tehdä joukkoliikennettä tutuksi uusien käyttäjien keskuudessa. Erilaisten maksuttomien kokeilujen avulla voidaan madaltaa kynnystä joukkoliikenteen käyttöön ja valitsemaan henkilöauton sijasta linja-auto. Erilaisten tempaustyyppisten päivien avulla voidaan lisätä uusien joukkoliikenteen käyttäjien kiinnostusta ja määrää.

– Ideoita joukkoliikenteen kehittämiseen on rajaton määrä. Hankkeen kautta päästään käyttämään luovuutta ja työstämään ideoita eteenpäin. Tämä on hyvä hanke, jonka luomisprosessissa koko kaupunki voi olla mukana. Ehkäpä esimerkiksi nimikilpailu voisi olla sellainen, mihin jokaisella olisi mahdollisuus osallistua oman ehdotuksen kanssa, Werning toteaa.

Kouvolan kaupunki kartoitti 2018 asukkaittensa tapaa liikkua ja 47% vastaajista ei käytä lainkaan joukkoliikennettä, yli 50% ilmoitti käyttävänsä henkilöautoa päivittäin tai lähes päivittäin.

– Katson, että tämän hankkeen avulla pystytään lisäämään tietoa ja palvelukokeilujen kautta vaikuttaa ihmisten kulkutapavalintoihin, Werning painottaa.