SDP:n Paula Werning: Kotitalouksille osoitettu tuki avuksi kohonneisiin sähkölaskuihin

Kansanedustaja Paula Werning (SD.) pitää tärkeänä, että kotitalouksia tuetaan sähkön kohonneiden kustannusten helpottamiseksi.

Hallitus on linjannut, että se tukee kotitalouksia sähkönlaskujen korkeiden kustannusten kanssa. Ensi vuoden talvikuukausien ajan otetaan käyttöön sähkölaskujen perusteella kotitalousvähennys ja väliaikainen sähkötuki.

– Sähkölaskuille tämä tuki myönnetään, kun laskut ylittävät 2000 euron ajalla 1.1.-30.4.2023. Tuki koskee vakituisen asunnon sähkölaskuja. Maksuihin lukeutuu sähköenergiasta maksettu verollinen määrä sekä siihen liittyvä perusmaksu, Werning tarkentaa.

Vähennystä haetaan itse Verohallinnon kautta. Sitä voi hakea huomioitavaksi jo 2023 vuoden verokortilla.

– Kotitalousvähennys on 60 prosenttia ja sitä voi saada enimmillään 2400 euroa. Tuki tulee hyödyntämään n. 250 000 kotitaloutta, Werning sanoo.

Pienituloisille kotitauksille on tulossa sähkötuki. Tuki koskee niitä kotitalouksia, jotka tulojen alhaisuudesta johtuen eivät pysty hyödyntämään kotitalousvähennystä.

– Tukea maksetaan samoin, kuin kotitalousvähennystä, vakituisen asunnon sähkölaskujen perusteella. Sitä maksetaan yli 400 euroa ylittävästä kuukauden sähkölaskusta 60 prosenttia siten, että enimmäistuki kuukauden laskusta on 660 euroa. Koko lain voimassaoloajalta tuen enimmäismäärä on 2640 euroa, Werning toteaa.

Werning kertoo, että tuki on saajalleen verovapaata eikä sitä katsota tuloksi muuta sosiaaliturvaa koskevaa lainsäädäntöä sovellettaessa. Tukea voi hakea Kelalta.

– Onneksi hallitus päätti ripeälle aikataululla juuri niistä tukitoimista, jotka tulevat helpottamaan monia kotitalouksia tässä erittäin haastavassa tilanteessa, Werning iloitsee.