SDP:n Paula Werning: Katse tulevaan ja elvytystoimet käyntiin

16.4.2020

Kansanedustaja Paula Werning toteaa hallituksen tarttuneen ripeästi kiinni härkää sarvista ja kohdistaneen katseen kohti tulevaisuutta.

Hallitus on runsaan kuukauden sisällä tehnyt määrätietoisesti napakalla otteella suuria ja vaikeita päätöksiä koronaviruksen aiheuttaman kriisin hallitsemiseen, tukemalla miljardeilla euroilla mm. terveydenhuoltoa, yrityksiä, työttömäksi ja lomautetuksi jääneitä sekä lapsiperheitä.

– Täytyy ottaa huomioon, että tämä tilanne vyöryi niskaamme tavalla, jota ei ole koskaan koettu aikaisemmin. Hallitus on pystynyt organisoimaan valtavia kokonaisuuksia kriisin tukemiseen. Rajoitustoimet ovat olleet kipeitä, mutta välttämättömiä, kansanedustaja Paula Werning (sd) painottaa.

Valtioneuvoston kanslia on jo asettanut valmisteluryhmän, jota vetää valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäki. Valmisteluryhmän tarkoituksena on nopealla aikataululla saada aikaiseksi suunnitelma toimenpiteistä, joilla taloutemme elvytys voidaan aloittaa. Valmistelutyötä tullaan tekemään yhteistyössä eri alueiden tutkijoiden sekä asiantuntijoiden kanssa unohtamatta tiivistä yhteistyötä työmarkkinajärjestöjen edustajien kanssa.

– Hallituksen toukokuun lisätalousarvioesitykseen on tarkoitus kohdentaa nopeavaikutteisia ja määräaikaisia elvytystoimenpiteitä auttamaan Suomi taas jaloilleen. Se ei tule olemaan helppoa ja siksi onkin tärkeää, että toimiin on ryhdytty välittömästi, Werning sanoo.

Werning toteaa hallituksen olevan sitoutunut siihen, että kriisin aiheuttama taakka jaetaan sosiaalisesti ja taloudellisesti oikeudenmukaisella ja ekologisesti kestävällä tavalla sekä oikeudenmukaisesti sukupolvien välillä.

– Suomalaiset ovat tunnetusti sisukasta kansaa ja yhdessä pystymme tämän ongelmatilanteen selättämään, olemmehan selvinneet niin sodista kuin lamoista. Koronan aiheuttama kriisi voitetaan puhaltamalla yhteen hiileen ottamalla suunta kohti tulevaisuutta, Werning toteaa lopuksi.