SDP:n Paula Werning: Huoli eläkeläisten pärjäämisestä taloudellisesti kasvaa

3.6.2022

Kansanedustaja Paula Werning (sd.) on huolissaan eläkeläisten toimeentulosta yhä kasvavien kustannusten myötä.

Venäjän hyökkäyssodasta aiheutuneiden kohonneiden hintojen vuoksi taloudellisen paineen alle joutuvat ennen kaikkea pienituloiset eläkeläiset.

– Elinkustannusten, kuten ruoan ja sähkön kohonneiden kustannusten takia, eläkeläiset joutuvat kiristämään kukkaronnyörejä entisestään. Pidän tätä todella huolestuttavana, koska silloin käy niin, että aletaan tinkimään esimerkiksi syömisestä tai lääkkeiden ostosta, Werning toteaa.

Werning huomauttaa myös siitä, että jos lääkehoitoa ei toteuteta suunnitellusti ja riittävästä ravitsemuksesta tingitään, seuraamukset voivat olla vakavia.

– Yksi asia seuraa toista. Kun ei ole varaa ostaa lääkkeitä ja ruokaa, niin helposti karsitaan lääkkeistä. Varsinkaan ikääntyneet eivät välttämättä ymmärrä mitä seuraamuksia tästä voi syntyä. Ikääntynyt ajautuu nopeasti tilanteeseen, jolloin yleistilassa tapahtuu huomattavaa laskua. Lääkehoitoa vaativan sairauden hoitotasapaino heikkenee ja kotona pärjääminen hankaloituu. Helposti ajaudutaan tilanteeseen, jolloin ikääntynyt päätyy sairaalahoitoon. Tämä ei vain ole vaarallista, vaan tulee myös kuormittamaan terveydenhuoltoa ja sen kustannuksia.

Eläkkeensaajat saavat indeksikorotuksen, mutta tämä korotus ei nyt auta tämänhetkiseen tilanteeseen. Elinkustannusten nousun myötä korotus on jo syöty moneen kertaan.

-Pidän tärkeänä, että riittävä toimeentulo turvataan jokaiselle eläkeläiselle. Ratkaisuna voisi olla eläkkeiden verotuksen keventäminen, jonka avulla eläkkeiden ostovoima turvattaisiin paremmin, Werning painottaa.

Werning toivoo, että hallitus miettisi pikaisesti, miten ratkaista eläkeläisten haastava tilanne, jotta se ei karkaisi vielä enempää käsistä. Tälläkin hetkellä Suomessa on tuhansia eläkeläisiä, jotka elävät alle köyhyysrajan.