SDP:n Paula Werning: Hallitus vastasi opposition välikysymykseen täsmätoimilla

22.2.2022

Kansanedustaja Paula Werningin, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenen (sd.) mielestä hallitus sai nopeasti aikaiseksi täsmätoimia, jotka auttavat kansalaisia energiakriisin keskellä.

Energian hinnat ovat nousseet yleismaailmallisesti reippaasti viimeisen vuoden aikana. Raakaöljyn markkinahinnat ovat vaihdelleet voimakkaasti. Ensin hinta laski ja nyt kysynnän kasvaessa, raakaöljyn hinta on noussut tuntuvasti.

– Tämä taas vaikuttaa polttonesteiden kuluttajahintoihin ja tätä kautta ihmisten kukkaroon, Werning toteaa.

Liikenteen kustannuksia on tarve helpottaa. Toimet sisältävät lyhyen aikavälin toimia, mutta myös kauaskantoisiakin.

– Hallituksen määräaikaiset täsmätoimet painottuvatkin kotitalouksiin, ammattiliikenteeseen sekä maatalousyrittäjiin, Werning täsmentää.

Hallitus on päätynyt korottamaan työmatkavähennyksen enimmäismäärää. Suomi on pitkä maa ja etäisyydet maaseudulla ajoittain erittäin haasteellisia.

– Työmatkaliikenne on ihmisille elintärkeä ja siksi hallitus korottaakin määräaikaisesti v. 2022 matkakuluvähennystä 1400 eurolla ja viisi senttiä litralta/km kohden autolla ajettaessa. Vaikkakin tämä äkkiseltään voi kuulostaa vähäiseltä, nämä vähennykset pienentävät ihmisten verotuloja runsaalla 140 miljoonalla eurolla, Werning huomauttaa.

Ammattidieseljärjestelmää valmistellaan siten, että dieselin suora verotuki poistetaan ja dieselöljystä maksetaan takautuvasti palautusta. Toinen vaihtoehto on, että toteutus tehdään ammattidieselin nykyjärjestelmän pohjalta.

Valmistelun alla on lisäksi tulo- ja alueperusteinen tukijärjestelmä kotitalouksille. Eri ministeriöt yhdessä selvittävät, onko mahdollista luoda sellainen malli, jossa markkinahintojen äkillinen nousu mahdollistaisi automaattisen tulotuen maksamisen kotitalouksille.

– Näin vastattaisiin polttoaineiden markkinahintojen nousupiikkien kohtuuttomiin sosiaalisiin seurauksiin. Esimerkiksi siten, että energian hinnan nousu huomioitaisiin toimeentulotuessa. Sähkön hinnan noususta johtuneet kohonneet asumiskulut voitaisiin jatkossa ottaa huomioon toimeentulotukea myönnettäessä. Tämä koskisi varsinkin pienituloisempia henkilöitä, Werning sanoo.

Werning muistuttaa, että kuluttajien aseman parantamiseksi on myös puututtu aikaisemmin sähkönsiirtohintojen kehityksen muutoksena.

– Siirtomaksuja voidaan periä tästä vuodesta alkaen noin 370 miljoonaa euroa vähemmän, kuin vuonna 2020.

Maatalousyrittäjien ahdinkoon hallitus esittää maatalouden tuotantorakennusten kiinteistöveron väliaikaista poistoa.

– Maatalousyrittäjiä ei jätetä yksin kriisin keskelle. Tämä on myös tärkeää huoltovarmuuden turvaamisen kannalta. Sähkön ja energian hinnan nousu on huolestuttavaa myös siksi, että ruoka ja vilja esimerkiksi kallistuvat huomattavasti. Tuotannon kasvun kuitenkin odotetaan hillitsevän jatkossa korotuspaineita, Werning toteaa.

Werning toivoo, että hallitus tarkastelisi vielä lähemmin, mitä muita toimia pystytään tekemään varsinkin pienituloisten ja eläkeläisten näkökulmasta katsottaessa. Hintojen nousu koskettaa rankimmin ennen kaikkea heitä.