SDP:n Paatero: Urheilun tasa-arvo vaatii tekoja

28.11.2022

Kuntaministeri Sirpa Paatero (sd.) näkee, että urheilun tasa-arvon kehittämiseksi vaaditaan vielä merkittäviä ponnisteluja Suomessa. Paatero puhui viikonloppuna naisten koripallon 70-vuotisjuhlaseminaarissa ja totesi, että tasa-arvotekoja tarvitaan niin lajiliitoilta, seuroilta, medialta, sponsoreilta kuin myös poliittisilta päättäjiltä.

– Viimeisimmän vuonna 2017 tehdyn selvityksen mukaan naisten euro urheilussa on vaivaiset kolme senttiä. On selvää, että Suomi on tasa-arvossa monessa suhteessa mallimaa, mutta urheilun osalta mahdollisuudet ovat valitettavan kaukana tasa-arvosta. Urheilu on jäänyt kehityksestä pahasti jälkeen, Paatero toteaa.

Toisaalta harrastusmahdollisuuksien tukemisessa ja asenteissa on tapahtunut myönteistä kehitystä. Naisurheilun asemaa on kuitenkin tuettava entistäkin määrätietoisemmin esimerkiksi naisten edustusta lisäämällä lajiliittojen toiminnanjohtajina ja päättäjinä. Myös naisurheilun saamalla medianäkyvyydellä on valtava merkitys naislajien yleiselle kiinnostukselle.

– Tämä on yhteiskunnan kaikkien toimijoiden yhteinen asia. Liikunta ja urheilu kulkevat tiivisti osana yhteiskuntaamme, arkeamme, hyvinvointiamme ja lainsäädäntöämme. Siksi on kyettävä käymään avointa keskustelua myös tasa-arvon tilasta urheilussa, aivan kuten vaadimme tasa-arvoa koko yhteiskunnassamme, Paatero perustelee.

– Tytöillä ja naisilla on oltava oikeus unelmoida urasta ammattiurheilussa ja tulla palkallaan toimeen samoin kuin miesurheilun puolella. 2020-luvun Suomessa meidän on yhä muistutettava itseämme siitä, että mahdollisuus unelmien toteuttamiseksi vaatii tasa-arvoa kaikilla yhteiskunnan alueilla, Paatero linjaa.