SDP:n Paatero: Törkeää syyttää työntekijöitä tehtaiden alasajosta

SDP:n kansanedustaja Sirpa Paateron mielestä on törkeää, että ministeri Jyri Häkämies (kok.) syyttää työntekijöitä tehtaiden alasajosta.

– Tämäkö on kokoomuksen peräänkuuluttamaa yhteisvastuuta ja ”kaveria ei jätetä” –politiikkaa? Paatero kysyy.

Paateron mukaan edes porvarihallitukselta ei odottaisi, että syytettyjen penkille joutuvat työntekijät, joista monet ovat tehneet vuosikymmenten työrupeaman ongelmissa olevilla tehtailla.

– Palkkaratkaisut on aina tehty työntekijöiden ja työnantajien yhteistyönä. Nytkään Stora Enso ei pidä vaikeuksien syynä palkkoja, vaan kuljetusten, puun ja energian koneita hintoja ja heikentynyttä kysyntää.

– Tässä nähdään, minkä verran nykyhallitus kunnioittaa sopimusyhteiskuntaa ja ammattiyhdistysliikettä, Paatero summaa.

Paateron mukaan hallitus on koonnut työryhmiä ja saanut esityksiä metsäteollisuuden tilanteen parantamiseksi, mutta toimet ovat jääneet tekemättä. Uusia innovaatioita on, mutta hallitus ei ole valmis esittämään panostuksia.