SDP:n Paatero: Sipilän rahasto on tarpeeton ja iso riski

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero pitää Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän haikailuja massiivisesta 1,5 miljardin euron suuruisesta valtion kasvurahastosta tarpeettoman suurena. Paatero myös kummeksuu yhä suurempien riskien siirtämistä valtiolle, etenkin kun sen rahoituskeinoksi esitetään hyvin tuottavan yhtiön osakkeiden myntiä.

Paateron mukaan rahoitusongelman laajuudesta tulee myös ristiriitaisia viestejä, joten tulee pohtia, onko suomalainen yritystoiminta todellakin alamaissa vain julkisen rahoituksen puutteen vuoksi.

– Sipilä tuo kaikissa puheenvuoroissaan esiin ajatuksensa ”rahastojen rahastosta”, ja antaa ymmärtää sen olevan oikotie onneen; tällä saataisiin Sipilän sanojen mukaan korvattua parikin Nokiaa ja työllisyysvaikutukset olisivat merkittäviä.

Paateron mukaan Sipilän ajatuksessa on muutama iso ongelma.

– Ihmettelen, miksi Sipilä tahtoisi kasvattaa valtion riskiä luoda kupla liian lavealla rahoituksella. Lisäksi voisi kysyä, eikö Keskustalla ole mitään muuta keinoa työllisyyden, yritystoiminan ja taloustilanteen parantamiseksi kuin Sipilän rahastoajatus? Hallituksen työkalupakissa kun on runsaasti keinovalikoimaa, mutta Keskusta huutelee vain valtion yritysrahoituksen perään.

Paatero muistuttaa, että hallitus on jo käynnistänyt uusia rahoitusmuotoja. Finnvera ja Tekes hoitavat pk-sektorin siemen- ja käynnistysvaiheen rahoitusta. Lisäksi Finnvera hoitaa miljardeilla viennin jälleenrahoitusta. Finnvera on lähes poikkeuksetta mukana hankkeissa, jotka pystyvät saamaan vaadittavan osan myös pankkirahoitusta.Tähän ongelmaan ei valtion rahahanojen höllentäminen auta. Uutena aloittaa myös Inka eli innovatiiviset kaupungit -malli.

– Myös Teollisuussijoitukseen perustetaan suomalaisia kasvuyrityksiä rahoittava toinen pääomarahasto, jota pääomitetaan 30 miljoonalla eurolla vuodessa. Rahastojen idea on toimia niin, että valtion raha on vain osa ja loput tulee vipuvaikutuksena. Tästä on jo ensimmäisen rahaston osalta hyvät kokemukset. Ja mikäli kysyntä ylittää tarjonnan, aina voidaan pääomittaa lisää. Kannattaa nyt antaa päätettyjen uusien välineiden toimia ja keskittyä myös muihin yritystoimintaa ja työllisyyttä tukeviin toimintoihin, kuin vain valtion yritysrahoittamiseen.