SDP:N PAATERO: MERILIIKENTEEN VÄYLÄMAKSUJA ALENNETTAVA

Suomen tavaraliikenteestä 80% kulkee lavoilla, eli kuljetusten osalta Suomi on lähes saarivaltio. Suomalaista teollisuutta on tulossa rasittamaan jopa 600 miljoonan euron lisälasku edellisen hallituskauden ajalta rikkidirektiivinä, eli vaatimuksena puhtaamman ja samalla kalliimman polttoaineen käyttämisestä.

-Suomen maantieteellinen sijainti on markkinoihin nähden kaukainen, joten kuljetuskustannukset ovat väistämättä merkittävä tekijä teollisuutemme kilpailukyvylle. Meriliikenteen kustannuksia ei saisi päästää nousemaan, toteaa SDP:n kotkalainen kansanedustaja Sirpa Paatero.

Kotimainen teollisuus on maailmanmarkkinoiden heikon tilanteen vuoksi ongelmissa, eikä nopeaa helpotusta ole näköpiirissä ainakaan Euroopan tasolla. Teollisuuden tilanteen helpottamiseksi ja rikkidirektiivin tuomien haittojen korvaamiseksi Sosiaalidemokraattien teollisuuspoliittiseen ohjelmaan listattiin useita parannusehdotuksia.

-Puolueen teollisuuspoliittisiin kantoihin kuuluu laivojen rikkipesuriasennusten tukeminen ja LNG:n eli nesteytetyn maakaasun jakeluun varautuminen, kertoo Paatero

– Yksi eniten vientiteollisuutta auttavista tukimuodoista olisi meriliikenteen väylämaksujen poisto tai helpotukset, joita puheenjohtaja Urpilainen on pitänyt esillä mahdollisena keinona. Meriliikenteen kustannusten helpotukset saavat täyden tuen Suomen suurimmasta satamakaupungista Kotkasta, joka elää tavaroiden viennistä ja kauttakulusta, sanoo Paatero.

Sirpa Paatero