SDP:n Paatero: Kuunnelkaa edes Laatusta, EK

1.4.2019

EK:n entinen työmarkkinajohtaja Lasse Laatunen vetoaa tänään julkistetussa Sopimisen edistäminen työmarkkinoiden murroksessa -analyysissa kolmikantaisen sopimisen puolesta. Suomen menestysvaltti maailmanmarkkinoilla on pohjannut sopimisen kulttuuriin – sitä on syytä vaalia myös tulevaisuudessa.

Laatusen puheenvuoro on merkittävä nyt, kun Elinkeinoelämän keskusliitto on yksipuolisesti sanoutunut irti keskusjärjestötason työmarkkinasopimisesta. Maailmantalouden kasvava epävarmuus kuitenkin tukee ajatusta siitä, että kaikki sopimisen työkalut olisivat jatkossakin käytössä.

Laatunen muistuttaa – aivan oikein – työmarkkinatoimijoita siitä, että konfliktit eivät luo talouteen vakautta tai ennustettavuutta. Erityisen tarkalla korvalla Laatusen havaintoja kannattaa kuunnella hänen entisten työnantajiensa. Kuluneella vaalikaudella EK haki usein Sipilän porvarihallituksen tuella poliittista ohituskaistaa sekä työelämäkysymysten ratkaisuun että työ- ja sosiaalilainsäädännön kehittämiseen.

Jos työnantajien toimintamalli yleistyy jatkossakin, vaikeuttaa se pitkäjänteistä sopimista ja tekee työmarkkinakysymyksistä poliittisia kiistakapuloita. Laatunen nostaa analyysissaan esiin muun muassa vuoden 2007 liittokierroksen, jolloin kokoomuksen vaalitäky sairaanhoitajille johti hallitsemattomaan palkkakilpailuun. Kansantalouden näkökulmasta kokoomuksen vaalivoitto tuli kalliiksi.

Työehtosopimustoiminnan lisäksi kolmikannan rapautuminen on näkynyt työ- ja sosiaalilainsäädännön kehittämisessä. EK:n jättämää valtatyhjiötä ovat pyrkineet hyödyntämään muut työnantajajärjestöt. Seurauksena on ollut lakiehdotuksia, jotka näyttävät tulleen Sipilän hallituksen pöydälle suoraan työnantajien kynästä, ohi normaalin virkavalmistelun. Esimerkkinä tästä voidaan nostaa pyrkimykset heikentää työntekijöiden irtisanomissuojaa viime vuonna.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on vedonnut Elinkeinoelämän keskusliittoon, että Etelärannassa arvioitaisiin uudelleen sopimisen mahdollisuuksia. Jos sosialidemokraattien puheenjohtajan vetoomukset eivät ole työnantajia miellyttäneet, niin sopisi toivoa, että entisen työmarkkinajohtajan arviot kolmikantaisen sopimisen tärkeydestä noteerattaisiin työnantajien leirissä.

Blogi on julkaistu 1.4. Uuden Suomen blogissa http://sirpapaatero.puheenvuoro.uusisuomi.fi/273144-kuunnelkaa-edes-laatusta-ek.