SDP:n Paatero: Kun ynnää Orpon sote- ja hoitajapuheet, näkee ettei kokoomus ole oppinut mitään

SDP:n kansanedustaja ja puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero ihmettelee kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon viimeaikaisia sote-lausuntoja. Myös Orpon lausunnot liittyen vanhustenhoitoon herättävät jatkuvasti uusia kysymyksiä.

Riittävään 0,7 hoitajamitoitukseen sitoutumista yhä kiertelevä ja kaarteleva Orpo on todennut, että vanhuspalveluissa tarvitaan ”tiukempaa valvontaa, kovemmat sanktiot ja vahvemmat järjestäjät, jotta ne osaavat ostaa ja vaatia laatua” (SK 27.3.). Yhtälö näyttää vaikeasti toteutettavalta, sillä kokoomus on kertonut nojaavansa sote-mallissaan yksittäisiin kuntiin, eikä ole lisäämässä rahoitusta.

– Miten Orpo oikein ajattelee käytännössä tämän toimivan, jos hän ei ole valmis antamaan kunnille tähän minkäänlaisia eväitä, ei pienemmillä kunnilla ole mitään mahdollisuuksia näitä toteuttaa, Paatero ihmettelee ja jatkaa, etteivät myöskään Orpon tarjoilemat nykyisen malliset vapaaehtoiset kuntayhtymät ole riittävä vastaus sote-uudistukseen.

– Vanhustenhoivan kuntoon laittaminen vaatii rahaa. Hoitajamitoitus ei korjaannu ilman panostuksia hoitoon ja hoivaan, pelkkä valvonnan lisääminen ei riitä. Satsauksia on oltava valmis tekemään, Paatero muistuttaa.

Terveysjättien, kuten Attendon ja Esperin noustua lukuisia kertoja otsikoihin vanhusten järkyttävään kohteluun liittyvissä uutisissa, tuntuu Paateron mukaan oudolta, että Orpo yhä pitää näiden terveysjättien puolta toteamalla mm. että yksityisten yritysten pitää olla samalla viivalla tarjoamassa palveluja ja että ne ovat ”pystyneet tuottamaan tehokkaammin hoivapalveluja kuin julkinen puoli ja myös hyvällä laadulla palveluja, jos katsotaan kokonaisuutta” (HS 28.3.). Huonon laadun vuoksi suljettujen hoivapaikkojen asukkaat ja työntekijät ovat kokeneet tämän tehokkuuden karvaasti.

– Aivan ensimmäiseksi on todettava, että Orpon vaatimus samalle viivalle laittamisesta ei ole järkevää saati mahdollista. Se tuli testattua juuri Sipilän hallituksen kaatuneesta sote-mallissa. Lisäksi on hyvä muistaa, että Suomen julkinen terveydenhuolto on useaan otteeseen maailmalla kiitettyä, kehuttua ja ihasteltua niin laadun kuin tulostensa osalta. Järjestelmämme erityisyyden huomioi viime kesänä mm. arvostettu lääketieteen julkaisu The Lancet.

– Näyttääkin siis että Orpo ja kokoomus haluavat yhä avata sote-markkinoita yksityisille terveysjäteille, tällä kertaa niin, että pakotetaan kunnat ostopalveluihin epäämällä niiltä riittävät resurssit ja rahoitus, sekä pakollisella palvelusetelin käytöllä ja asettamalla niiden sote-toiminnalle kuitenkin tiukat tavoitteet.

– Kun tähän yhdistetään vielä haluttomuus kirjata lakiin sitovasti riittävästä hoitajamitoituksesta, näyttää sille, ettei Orpo tai kokoomus ole oppinut viime kuukausista yhtään mitään, Paatero harmittelee.