SDP:n Paatero kiittelee liikuntalakilinjauksia

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Paatero kiittelee tänään julkaistun liikuntalakityöryhmän raportin linjauksia tulevaan liikuntalakiin. Paatero toimii myös TUL:n puheenjohtajana.

– On erinomaista, että liikunta aletaan nähdä peruspalveluna. Jokaisella on oltava mahdollisuus harrastaa riippumatta iästä, varallisuudesta, asuinkunnasta tms.

– Uudistettavassa liikuntalaissa kiinnitetään myös entistä enemmän huomiota liikuntaan laaja-alaisena tasa-arvokysymyksenä jolloin huomioiduksi tulee myös esimerkiksi ikäihmiset, vammaiset tai täysin liikkumattomat.

– Pidän hyvänä myös liikunnan ja huippu-urheilun määrittelyä aiempaa selkeämmin, sekä eettisten arvojen näkymistä myös lain tasolla.

Paatero pitää hyvänä, että lakiin oltaisiin kirjaamassa selkeä työnjako valtion ja kuntien välille siten, että valtio eli opetus- ja kulttuuriministeriö ja liikuntaneuvosto, vastaavat liikuntapoliittisista linjauksista ja arvioinneista mutta toteutuspuolella vastuu selkeästi on kunnilla.

– Kun valtio antaa edellytyksiä ja kunnat vastaavat toteutuspuolesta, eli liikuntapaikkarakentamisesta ja ylläpidosta sekä seuratyön tukemisesta, kannustaa tämäkin laki kuntia aiempaa laajempaan hyvinvoinnin näkemykseen.

– Alueelliset ja kuntien väliset erot ovat jopa taloudellista eriarvoisuuttakin merkittävämmät ja toivottavasti tämä selkeä työnjako valtion kanssa antaa kunnille pontta vahvistaa omia palveluitaan yhdessä seurojen ja kansalaisjärjestöjen sekä yhteistyössä toisten kuntien kanssa.