SDP:n Paananen: maata pidempien työurien jalkojen alle

SDP:n puoluesihteeri Reijo Paanasen mukaan valtiovarainministeriön ylijohtaja Jukka Pekkarisen johtama eläketyöryhmä on tehnyt hyvän, eri vaihtoehtoja hahmottavan raportin. Hän korostaa, että seuraavaksi pallo eläkkeellesiirtymisiänodotteen pidentämisen suhteen on ennen muuta työmarkkinajärjestöillä.

– Seuraavaksi on työmarkkinajärjestöjen vuoro sopia keinoista, joilla päästään eteenpäin työurien pidentämisessä. Ne edustavat työeläkejärjestelmän maksajia, Paananen muistuttaa.

– Tupo oli hyvä esimerkki sopimisen voimasta aikana, jolloin tarvitaan vaikuttavia talouspäätöksiä. SDP tukee jatkossakin sopimusyhteiskuntaa, eikä usko keskustan tavoin yksipuoliseen saneluun.

– Tarvitsemme Suomessa pidempiä työuria. Kestävyysvaje on kasvanut viime keväänä arvioidusta 4,2 %:sta lähemmäs 5 %:a. Ellemme saa verotuloja lisättyä, julkista sektoria tehostettua ja epäolennaisimpia menoja karsittua, emme pysty viemään hyvinvointivaltiota tuleville vuosikymmenille. Rahat eivät riitä hyvään vanhustenhoitoon, terveydenhuoltoon, peruskouluun ynnä muuhun. Työurien pidentäminen on yksi keino verotulojen kasvattamiseksi. Siksi sitä on tärkeää jatkaa, Paanen toteaa vuodesta 2008 nousseeseen eläkkeellesiirtymisiän odotteeseen viitaten.