SDP:n Ojala-Niemelä pettyi Häkkäsen päätökseen sijoittaa tuomioistuinvirasto Vantaalle

Sdp:n eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä olisi toivonut oikeusministeri Häkkäseltä rohkeampaa ratkaisua alueellistaa perustettava tuomioistuinvirasto kehäkolmosen ulkopuolelle esimerkiksi Rovaniemelle.

– Rovaniemellä on oikeudellinen klusteri, jossa toimii Lapin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan lisäksi käräjä- ja hovioikeudet sekä muita turvallisuusviranomaisisa kuten Valtion viestintä- ja tietohallintokeskus. Tuomioistuinviraston sijoittaminen Rovaniemelle olisi ollut tähän oikeudelliseen klusteriin oiva lisä, Ojala-Niemelä toteaa.

– Päätös vahvistaa tämän hallituksen keskittämiseen tähtäävän politiikkaa, jossa aluepoliittisille ratkaisuille ei ole sijaa, Ojala-Niemelä toteaa.

– Lipposen hallituksen aikana silloinen sisäministeri Itälä alueellisti Poliisin tietohallintokeskuksen Rovaniemelle, nykyisen Valtion viestintä- ja tietotekniikkakeskuksen, jossa työskentelee parisataa ammattilaista, joiden osaamista ei kukaan tänä päivänä kyseenalaista, vaikka aluksi oli epäilyjä pätevän henkilöstön saamisesta Lappiin.