SDP:n Ojala-Niemelä: Marinin hallitus huolehtii suomalaisista hinta- ja energiakriisin keskellä

1.9.2022

Kansanedustaja, perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) iloitsee Marinin hallituksen tekemistä budjettiriihen päätöksistä, joilla helpotetaan suomalaisten arkea hintojen noustessa. Marinin hallitus tarttui budjettiriihessä muun muassa SDP:n esittämiin täsmäkeinoihin tilanteen helpottamiseksi.

– SDP:n kesällä tekemä ehdotus, varhaiskasvatusmaksujen alentaminen päätettiin tehdä pysyvästi. Tämä on askel kohti maksutonta varhaiskasvatusta, joka on puolueemme pitkäaikainen tavoite. Keino vahvistaa työllisyyttä ja lisää koulutuksen tasa-arvoa, Ojala-Niemelä toteaa.

– Ulosoton suojaosuus nostetaan väliaikaisesti takuueläkkeen tasolle. Kyseessä on vuoden määräaikainen kokeilu ja tämän jälkeen taso on mahdollista vakinaistaa, mikäli kokeilu todetaan hyväksi. Tämä on tärkeä parannus ulosotossa olevien ihmisten tukemiseksi, Ojala-Niemelä sanoo.

Hallitus kompensoi sähkön hintaa kolmenlaisilla tukimuodoilla:

– Ensimmäinen keino on, että hallitus alentaa sähkön arvonlisäverokantaa 24 prosentista 10 prosenttiin joulu-huhtikuun osalta.
– Toinen keino on erillinen sähkövähennys, joka tehdään kotitalousvähennysjärjestelmän kautta. Tämä tuki halutaan kohdentaa erityisesti pieni- ja keskituloisille suomalaisille.
– Kolmanneksi laaditaan määräaikainen sähkötuki pienituloisille kotitalouksille.

Myös bensan hintaan ja liikkumisen kustannuksiin puututaan. Jo aiemmin käyttöön otetut keinot jakeluvelvoitteen väliaikaisesta alentamisesta sekä työmatkavähennyksen korotus jatkuvat ensi vuoden.

– Jakeluvelvoitteen alentamisen jatkuminen on keinona oikeudenmukainen, sillä pumppuhinnat näkyvät kaikille tankkaajille. Tällä päätöksellä pystytään auttamaan niin kuljetusalaa kuin kansalaisiakin, Ojala-Niemelä linjaa.

Työmatkavähennyksen kilometrikorvausta nostettiin jo keväällä 30 senttiin kilometriltä aiemmasta 25 sentistä. Marinin hallitus sopi budjettiriihessä korotetun työmatkavähennyksen jatkosta (30 snt/km) myös vuodelle 2023.

– Lappilaisille työmatkavähennyksen parannus on tärkeä keino, koska työmatkoja varten auto on välttämättömyys maakunnassamme. SDP esitti jatkoa korotetulle työmatkavähennykselle jo kesällä. Hienoa, että koko hallitus päätti tarttua siihen, Ojala-Niemelä iloitsee.

– Budjettiriihen päätökset ovat jälleen osoitus siitä, että Marinin hallitus pitää huolen Suomesta ja suomalaisista. Aivan kuten hallitus on tehnyt koko toimikautensa ajan, Ojala-Niemelä päättää.