SDP:n Ojala-Niemelä iloitsee lisärahoituksesta Lapin alueelle

13.12.2022

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on saanut valmiiksi vuoden 2023 talousarvioesitystä koskevan mietintönsä. Lapin alueella määrärahoja kohdennetaan mm. tiehankkeisiin ja kulttuuritoimeen.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta on saanut valmiiksi vuoden 2023 talousarvioesitystä koskevan mietintönsä. Lapin alueella määrärahoja kohdennetaan mm. tiehankkeisiin ja kulttuuritoimeen.

Vuoden 2023 talousarvioesitykseen on osoitettu määräraha seuraaville tieosuuksille 650 000 euroa maantielle 19540 Yli-Raumo-Liakka Kävely- ja pyöräilytiehen Tornioon, 250 000 euroa Kantatie 80 Ylläsjärven liikenneympäristön parantamiseen Kolariin sekä 400 000 euroa maantielle 9621 kävely- ja pyöräilytien jatko Astellin liittymään Pyhätunturille Pelkosenniemelle.

– Nämä ovat tarpeellisia päätöksiä, joilla parannetaan liikenneturvallisuutta, Ojala-Niemelä kiittelee.

Lisäpanostuksia myös kulttuuriin

Meri-Lapin teatteriyhdistykselle on budjetoitu 300 000 euroa. Kemin kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa suuren talouden tasapainottamisohjelman, jonka yhtenä osana kaupunki luopuu tänä vuonna 75 vuotta täyttävän kaupungin teatterin ylläpitämisestä ja toiminta valtionosuuksineen siirtyy Meri-Lapin teatteriyhdistykselle. Yhdistys turvaa Kemin kaupunginteatterin aloittaman pitkän teatterihistorian jatkumisen ja ottaa vastuun merkittävästä osasta seudun kulttuuritarjontaa ja ammattimaisesta teatteritoiminnasta Meri-Lapissa.

Yhdistyksen toiminnalle suureksi haasteeksi on muodostunut tarkoituksenmukaisen riittävän suuren ja terveen esitystilan löytäminen ja kunnostaminen. Kemin kaupungin teatterin tiloista jouduttiin luopumaan jo muutama vuosi sitten mm. siellä sattuneen tulipalon ja sitä seuranneen sammutusveden aiheuttamien kosteusvaurioiden vuoksi.

-Yhdistys on löytänyt itselleen esitystilan, mutta sillä ei ole taloudellisia resursseja sen vaatimiin muutostöihin. Yhdistys tarvitsee kipeästi tukea esitystilansa kunnostamiseen ja siten taloudellisesti kannattavan toiminnan käynnistämisen mahdollistamiseen. Tämä on eduskunnan kädenojennus esitystilan kunnostamiseksi, Ojala-Niemelä toteaa.

Tenojoen rannalle Utsjoen kirkonkylälle suunnitteilla olevaan Lohikeskuksen selvitystyöhön myönnettiin valtiovarainvaliokunnan toimesta 150 000 euroa. Lohikeskus toimisi Tenon lohenkalastuksen ja perinnetiedon asiantuntija- ja yhteistyöorganisaationa kansallisesti ja kansainvälisesti. Samalla sillä olisi tärkeä tehtävä saamelaisen perinnetiedon ylläpitäjänä ja aktiivisena kehittäjänä paikallisella tasolla.

Lohikeskuksen tehtävänä olisi tallentaa, elvyttää, ylläpitää ja edelleen kehittää lohen kalastusperinnettä ja sen pohjalta ponnistavia uusia elinkeinoja. Lohikeskus palvelisi laajasti perinnetiedon haltijoita ja paikallisyhteisöjä, kouluja, matkailua, ja kunnan rajat ylittävää yhteistyötä.

-Lohikeskus palvelee arvokkaan ja rikkaan kulttuuriperinnön palauttamista ja esille saattamista Utsjoen saamelaisyhteisöjen, elinkeinoelämän ja matkailun käyttöön, Ojala-Niemelä toteaa.

Muita tuettavia kohteita ovat: Saamelaisten kielipesätoiminta 200 000 euroa, Arktiset Aromit 200 000 euroa, Paliskuntain yhdistyksen poroesteaitojen valvontaan ja kunnossapitoon 300 000 euroa, Perämeren kansallispuiston saavutettavuuden parantaminen 100 000 euroa ja Korvatunturin maja ja Nuortin retkeilyreitille Savukoskelle 50 000 euroa.