Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

SDP:n Ojala-Niemelä: Ajoksen sataman väylän syventäminen etenee

Ajankohtaista 12:33

SDP:n kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) kiittää pääministeri Rinnettä ja liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinia tämän päiväisestä päätöksestä sitoutua Ajoksen sataman väylän syventämiseen. Asiasta löytyy pöytäkirjamerkintä tänään julkaistussa lisätalousarvioesityksessä.

– On hienoa, että Rinteen hallitus turvaa Lapin kehittyvälle teollisuudelle kilpailukykyiset kuljetukset varmistamalla Kemin Ajoksen sataman tuloväylän syventämisen.

Sataman syventäminen palvelee saumattomasti alueen suurteollisuutta, joka tuottaa lähes kymmenesosan Suomen vientituloista, Ojala-Niemelä iloitsee.

– Tämä on merkittävä päätös koko Lapin teollisuuden työpaikoille ja yritysten toimintamahdollisuuksille. Päätös palvelee paitsi nykyistä teollisuutta niin myös tulevia biojalostusinvestointeja. Kahden vireillä olevan investoinnin edellytyksenä on väylän syventäminen nykyisestä 10 metristä 12 metriin, Ojala-Niemelä toteaa.

– Kemin sataman rooli korostuu koko Lapin alueen teollisuuden vientisatamana, kaivosten mineraalien ja muiden raaka-aineiden kuljetusväylänä.

Myös ympäristön kannalta paras vaihtoehto on suunnata kuljetukset aina lähimpään satamaan, Ojala-Niemelä muistuttaa.

Meri-Lapin alue sijaitsee Euroopan pohjoisimman suurteollisuuden keskittymän, Perämeren kaaren keskiössä. Kemi-Tornio on Lapin maa-, rautatie ja meriliikenteen solmukohta.

Lapin maakunnan Kemin ja Tornion vientisatamien kuljetusvolyymit ovat lähes 5,0 milj. tonnia.

Alueen vienti muodostaa lähes kymmenesosan Suomen viennistä. Outokumpu Oy, Stora Enso ja Metsä-Group työllistävät suoraan noin 4 000 työntekijää.

Meri-Lapin alueen teollisuus työllistää kokonaisuudessaan vajaa 4720 työntekijää. Meri-Lapin alueen teollisuus vaikuttaa välillisesti noin 25 000 työpaikkaan.

Liikenneviraston mukaan Kemin sataman investointi on noin 21,2 miljoonaa euroa. Kemin sataman syventäminen 12 metriin nykyisestä 10 metristä mahdollistaa laivojen kuljetuskapasiteetin kaksinkertaistamisen, millä on ratkaiseva merkitys malmivirtojen kuljetustalouteen ja siten sataman valintaan.

Lappi tarvitsee omat satamansa ja kaikki faktat puoltavat niiden kehittämistä.