SDP:n Nurminen: Pihlajalinnan Jokilaakson sairaalan leikkaustoiminta Jämsässä arvioitava uudelleen – Ylä-Pirkanmaalaisten leikkaustoiminta ohjattava TAYS:iin

SDP:n kansanedustaja Ilmari Nurminen on tyytyväinen hallituksen tänään antamasta lakiesityksestä koskien kiireettömän leikkaustoiminnan kriteereitä. Sairaanhoitopiirit voisivat järjestää leikkaustoimintaa myös toimintayksikössä, jossa ei ole kuntalaisille avointa ympärivuorokautista yhteispäivystystä, jos asiasta on sovittu erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksessa ja yksikkö täyttää kiireettömiä leikkauksia ja toimenpiteitä koskevat vaatimukset.

– Tähän asti julkista aluesairaalaverkkoa on jouduttu lainsäädännöllisistä syistä karsimaan, mutta yksityiset toimijat ovat voineet jatkaa toimintaansa osin jopa kyseenalaisin perustein. Nyt yhteisesti rahoitetulle yksityiselle leikkaustoiminnalle luodaan samat pelisäännöt kuin julkiselle.

– Tällä hetkellä osa yksityistä toimijoista, esimerkiksi Pihlajalinna Jämsässä, toimii käytännössä laittomassa tilassa. Monissa kunnissa sopimukset ovat tekohetkellä vastanneet silloin voimassa ollutta lainsäädäntöä, mutta terveydenhuollon lainsäädännön muutokset ovat johtaneet ristiriitaan lain sisällön kanssa. Nyt julkisesti rahoitetulle toiminnalle saadaan kriteerit, joilla voidaan varmistaa leikkausten laatu ja potilasturvallisuus, Nurminen toteaa.

– Pihlajalinna on voimakkaasti ohjannut Ylä-Pirkanmaan leikkauksia Jämsään, vaikka toiminnan lainmukaisuus on ollut hämärällä pohjalla. Pidän tätä etenkin potilaiden turvallisuuden kannalta hyvin arveluttavana toimintana. Siksi mielestäni jatkossa Ylä-Pirkanmaalta pitäisi ihmiset ohjata TAYS:iin, eikä Jokilaakson sairaalaan, Nurminen arvioi.

– Jatkossa leikkauksia tekevässä sairaalayksikössä täytyy olla tarvittava päivystysvalmius sekä toiminnan laatu ja potilasturvallisuus, riittävä osaaminen, henkilöstö ja toimenpiteiden määrä. Lisäksi yksikössä täytyy olla mahdollisuus siirtää potilas nopeasti, alle puolessa tunnissa, jatkohoitoon sairaalaan, jossa on ympärivuorokautinen valmius päivystysleikkausten tekemiseen, teho-osasto ja riittävän laajasti erikoisalojen ympärivuorokautista päivystystä, Nurminen toteaa.

– Tämä selkeyttää tilannetta ja erikoissairaanhoidon työnjakoa. Kansalaisten yhdenvertaisuus ja potilaiden turvallisuus paranevat ja saavat lainsäädännöllisen pohjan. Hallituksen sote-uudistukseen liittyy kuitenkin paljon ongelmallisia kohtia, joita pitää vielä jatkossa arvioida kokonaan uudelleen. Esimerkiksi julkista perusterveydenhuoltoa ei saa hallituksen esittämällä tavalla rapauttaa ja lähipalveluista on saatava vahvemmat kirjaukset, Nurminen linjaa.