SDP:n Nurminen: Hallituksen taloudenhoito ansaitsee kiitoksensa

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Ilmari Nurmisen mukaan kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon haastattelussa (IS 27.6.) esittämät näkemykset ovat vailla vankempaa pohjaa.

– Orpon ulostulo on lähinnä epätoivoinen yritys kääntää huomio pois ristiriitaisuuksista kokoomuksen omassa linjassa, sanahelinää ilman konkretiaa, Nurminen toteaa.

– Kokoomus on eduskunnassa esittänyt satoja ja taas satoja miljoonia euroja erilaisia verotulojen vähennyksiä, mutta samaan hengenvetoon arvostelee jo velanottoa. Tällainen ristiriitaisuus ei ole sellaista rakentavaa yhteistyötä, mitä Suomi ansaitsisi.

– Hallitus on onnistunut asiantuntijoiden mukaan hyvin vaikean koronatilanteen hoidossa. Myös kansalaisilta hallitus saa korkeat arvosanat kriisin hoitamisesta.

Viimeksi tänään saman totesi myös luottoluokittaja Fitch pitämällä Suomen luottoluokitusnäkymät vakaina. Sen mukaan koronasta johtuvan talouskriisin hallinnassa Suomi on toiminut ripeästi ja laaja-alaisesti.

– Parhaillaan hallitus valmistautuu syksyn budjettiriiheen. Hyvät ja rakentavat avaukset työllisyyden ja oikeudenmukaisuuden vahvistamiseksi otetaan aina huomioon ja erilaisista vaihtoehdoista on tärkeä keskustella, mutta nyt ei ole mielestäni katteettomien lupausten tai turhan vastakkainasettelun aika, Nurminen sanoo.