SDP:n Nurminen: Epäoikeudenmukainen aktiivimalli pian historiaa: nyt katse palveluihin

SDP:n kansanedustaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ilmari Nurminen on tyytyväinen, että epäinhimillinen ja ihmisiä epäoikeudenmukaisesti kohdellut aktiivimalli on pian historiaa. Tänään julkaistun raportin mukaan aktiivimallin työllisyysvaikutuksia ei pystytä osoittamaan.

– Aktiivimalli on työttömyysturvan leikkausmalli, johon on sisältänyt runsaasti ongelmia ja sitä on kritisoitu voimakkaasti. Tänään julkaistu raportti osoitti, että aktiivimallin leikkuri osui erityisesti vanhimpiin työttömiin. Yli 55-vuotiaista työttömistä päiväraha pieneni noin puolella. Luku on pysäyttävä. Jotta hyvinvointivaltion palvelut voidaan turvata, on kiinnitettävä erityistä huomiota yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseen, sanoo Nurminen.

Hallituksen esitys aktiivimallin purkamiseksi annetaan eduskunnalle tässä kuussa. Nurminen kiittelee, että nyt katse kohdistetaan työttömien palveluiden turvaamiseen.

– On ensisijaisen tärkeää, että työttömien palvelut turvataan ja niitä entisestään vahvistetaan. Kepin sijaan työttömät tarvitsevat apua, tukea ja kannustusta työelämään siirtymiseksi. Olen tyytyväinen, että ministeri Harakan johdolla valmistellaan uudistuksia, jotka tukevat työttömyysjaksojen lyhentymistä ja kannustavat työnhakuun, Nurminen päättää.