SDP:n nuoret kansanedustajat kysyvät hallitukselta translain uudistamisesta

SDP:n nuoret kansanedustajat Sanna Marin, Ilmari Nurminen, Nasima Razmyar ja Joona Räsänen ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen translain uudistamisesta.

Eduskunta käsittelee tänään istunnossaan tasa-arvoisen avioliittolain edellyttämiä lainmuutoksia. Avioliittolain muutoksen yhteydessä tehdään muutoksia useisiin lakeihin myös lakiin transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta. Translaista poistetaan muun muassa vaatimus henkilön naimattomuudesta ehtona korjatun sukupuolen vahvistamiselle. Kansanedustajat kysyvätkin, aikooko hallitus uudistaa translakia myös muilta osin ihmisoikeuksia kunnioittavaksi. Laki sisältää nykyisellään perus- ja ihmisoikeuksia loukkaavia kohtia kuten vaatimuksen sukupuoltaan korjaavan lisääntymiskyvyttömyydestä eli sterilisaatiosta.

– Lain muuttamiselle olisi nyt erittäin hyvä ajankohta ja asia on vihdoin saatava kuntoon. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä on esittänyt tätä jo alkuvuodesta ja lainmuutosta on valmisteltu pitkälle. Hallituksen on korjattava lainsäädäntöä Suomen perustuslain ja ihmisoikeussopimusten mukaiseksi, vaativat nuoret demariedustajat.

Suomen nykyinen translaki rikkoo räikeästi perus- ja ihmisoikeuksia. Epäkohtiin ovat kiinnittäneet huomiota esimerkiksi Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu sekä YK:n kidutuksen ja muun julman, epäinhimillisen ja halventavan kohtelun tai rangaistuksen erityisraportoija.

– Translain uudistamisen lähtökohtana tulisi olla sukupuoltaan korjaavan itsemääräämisoikeus. Laista tulisi välittömästi poistaa räikeimmät ihmisoikeusloukkaukset kuten vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä sukupuolen vahvistamiselle. Hallituksen on vastattava siihen, miten varmistetaan ihmisoikeuksien toteutuminen ja milloin muutokset lakiin tehdään, vaativat kansanedustajat.

Ihmisoikeusjärjestöt Amnestyn johdolla jättävät perjantaina 23. lokakuuta perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulalle Uusi translaki nyt! -vetoomuksen, jossa vaaditaan, että translaki uudistettaisiin pikaisesti ihmisoikeuksia kunnioittavaksi.

Viime viikolla yli sataa maata ja kymmentä miljoonaa lääkäriä edustava Maailman lääkäriliitto lausui yleiskokouksessaan Moskovassa, ettei transsukupuolisuus ole sairaus tai häiriö ja, että jokaisella on oikeus määrittää oma sukupuolensa. Lähes 60 kansallista lääkäriliittoa sitoutui lopettamaan käyttäytymistä muokkaavat toimet ja pakkohoidot. Suomi edellyttää sukupuoltaan korjaavilta muun muassa sterilisaatiota sekä psykiatrisen diagnoosin transsukupuolisuudesta.