SDP:n Niina Malmilta tukea Teollisuusliiton avaukselle polttoainekompensaatiosta

10.2.2022

Teollisuusliitto esittää matkakuluvähennyksen korottamista polttoaineen hinnan nousun kompensoimiseksi palkansaajille. SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malmin (sd.) mielestä esitys on varteenotettava.

– Kannatan asian pikaista selvittämistä. Vähennys ei vaikuta pysyneen nopean hinnan nousun perässä. Tarkastelusta vastaa kuitenkin tällä hetkellä Verohallinto, ei eduskunta. Eikä asian muuttaminen ole ihan helppoa, joten siksi on tärkeää ensin selvittää, vaikka tiedän, että näin sanomalla en saa politiikassa irtopisteitä, Malm kommentoi.

Malm esittää, että yksi mahdollinen keino voisi olla myös työmatkavähennyksen ylärajan korottaminen. Se kohdistuisi juuri sinne, missä tarve on suurin eli alueille, joilla välimatkat ovat pitkiä ja oma auto välttämättömyys.

– Polttoaineen hinnan nousu johtaa kulujen kasvuun erityisesti heillä, joiden on pakko ajaa pitkiä työmatkoja. Siksi mielestäni nyt olisi syytä tarkastella myös vähennyksen ylärajan tasoa. Kuten Teollisuusliittokin kommentoi, kasvaneet kustannukset eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuteen tehdä työtään, Malm alleviivaa.

Teollisuusliiton tavoin Niina Malm pitää polttoaineveron laskemista ongelmallisena keinona.

– Selvitysten mukaan polttoaineveron laskeminen vaikuttavasti olisi todella kallis toimi, jota olisi pakko paikata muilla veronkorotuksilla tai leikkauksilla. Aiheellinen huoli on, että bensa jatkaa joka tapauksessa kallistumistaan ja Suomelle jää lopulta käteen vain miljardiluokan lovi valtiontalouteen, Malm huomauttaa.