SDP:n Niina Malm: Vihreään siirtymään lisärahoitusta riihestä

Hallitus on saanut valmiiksi vuosia 2023-2026 koskevan kehysriihensä. Riihessä päätettiin useista vihreää siirtymää tukevista uusista määrärahalisäyksistä, kertoo SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Niina Malm.

– Viime viikkojen aikana on käynyt selväksi, että vihreän siirtymän tukeminen ei ole vain ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa, vaan myös Suomen turvallisuutta ja huoltovarmuutta vahvistavaa politiikkaa. Jokaisella sentillä, jolla jatkamme fossiilisen energian ostamista Venäjältä, rahoitamme Venäjän järkyttäviä tekoja Ukrainassa. Siksi vihreää siirtymää on vauhditettava entisestään, Malm kommentoi.

Hallitus päätti mm. pysyvästä korotuksesta Suomen Akatemian valtuuteen n. 147 miljoonalla eurolla, Business Finlandin TKI-avustusvaltuuden pysyvästä korotuksesta 63 miljoonalla eurolla, 60 miljoonan euron kertaluonteisesta korotuksesta veturiyrityksille sekä 10 miljoonan euron valtuus uuteen alueelliseen TKI-rahoituksen instrumenttiin.

– Tutkimus ja innovaatiot ovat tärkein aseemme ilmastonmuutosta vastaan. Eilen julkaistu IPCC:n uusin raportti korostaa jälleen pikaisten ilmastotoimien tarvetta ja ilman teknologisia ratkaisuja, kuten teknisiä hiilinieluja ja sähköpolttoaineita, emme pysty ilmastonmuutosta hillitsemään, Malm sanoo.

Malm on tyytyväinen siihen, että hallitus huomioi kehysriihessä myös vihreän siirtymän investoinnit ja niitä aiemmin hidastaneet lupaprosessit.

– Vihreän siirtymän investoinnit ovat merkittävä askel kohti Suomen energiaomavaraisuutta ja siksi onkin valtavan tärkeää, että vihreän siirtymän investoinnit nostetaan määräaikaisesti etusijalle lupakäsittelyssä, Malm kiittelee.

– Varautumisen ministerityöryhmä tulee myös linjaamaan lähiaikoina toimenpidekokonaisuudesta, jolla varmistetaan energiaomavaraisuus sekä huoltovarmuus, jotta voimme merkittävästi nopeuttaa fossiilisesta energiasta. Tässä toivon erityisesti panostuksia uuden teknologian käyttöönottoon, Malm päättää.